1

Vrouw in de Media Awards

"Om vrouwelijke experts aan te moedigen zichtbaar in de media te zijn en redacties aan te moedigen om hen vaker dat podium te bieden"

Hoe je kunt winnen

Criteria nomineren

Geef jouw nominatie door voor de Vrouw in de Media Award 2022. 

Bij de voordracht kan gedacht worden aan deskundige vrouwen, actief in de categorieën openbaar bestuur, gezondheidszorg, sport, cultuur & media, onderwijs & wetenschap, justitie & openbare orde, bedrijfsleven, ondernemers, politiek, goede doelen.

Vrouwen die regelmatig  en/of op indrukwekkende wijze in beeld zijn in 2022. 

Kijk bij je nominatie naar de aanwezigheid in de (regionale) media in 2022, of ze daadwerkelijk zelf aan het woord kom en naar haar uitstraling. Dus niet alleen over zich laten schrijven of hoe vaak ze is genoemd, maar vooral ook zelf geïnterviewd is, in diverse (lokale/regionale) media -rtv-kranten/online.
 

Tot 1 december 2022 kan er door journalisten en het publiek genomineerd worden. Per provincie maakt een regionale jury een selectie waar vervolgens op gestemd kan worden. De regionale jury beslist uit de drie namen met de meeste stemmen wie de Vrouw in de Media Award voor de provincie wint. 

De winnaressen per provincie komen op de nominatielijst voor de Vrouw in de Media Award landelijk. De landelijke jury komt daarnaast met een lijst genomineerden voor de You Go Girl Award (aanmoedigingsprijs). Na de landelijke stemronde beslist de landelijke jury uit de drie namen met de meeste stemmen wie de Vrouw in de Media Award 2022 en de You Go Girl Award 2022 winnen.

Deze awards zijn een initiatief van sprekersbureau ZijSpreekt en Mediaplatform Vaker in de Media.
De prijzen zijn beelden gemaakt door kunstenares Ellen Buchwaldt.
 

Nomineer voor de Vrouw in de Media Award 2022

De uitslag van vorig jaar

Landelijk
Joyce Sylvester, schrijfster ‘Bent ú de burgemeester?’ wint de Vrouw in de Media Award 2021. Programmamaker Eva Eikhout ontvangt de You Go Girl Award 2021.
Landelijke Vrouw in de Media Award en You Go Girl Award

Regionaal
Noord-HollandUtrechtDrentheOverijsselLimburgNoord-BrabantZeelandZuid-HollandFlevolandGelderlandFriesland en Groningen.

Mediafeiten: representatie van vrouwen in de media

Percentage vrouwelijke deskundigen
Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd op de radio en televisie en in kranten en digitaal nieuws. In 2015 was het percentage vrouwen dat als expert in de media verscheen slechts 12%. Dat is gestegen naar 28,3% in 2019. Vanaf dat moment blijft een verdere stijging echter uit. In 2021 lag het percentage vrouwen dat als expert aan het woord kwam namelijk op 26,7%.

Stereotiepe beelvorming
Wanneer vrouwen wél in het nieuws verschijnen, is dit nog vaak op een stereotiepe manier. Zo werden vrouwen in 2020 nog drie keer vaker dan mannen geïdentificeerd aan de hand van hun gezinssituatie. Dit houdt in dat in nieuwsberichten vrouwen vaker moeder, dochter of echtgenoot van iemand worden genoemd, mannen minder vaak vader, zoon of echtgenoot. Daarnaast worden zowel mannen als vrouwen in het nieuws nog vaak op een stereotiepe manier afgebeeld.

Leeftijd
In het geval van presentatoren, verslaggevers en deskundigen neemt het aandeel vrouwen sterk af met het toenemen van de leeftijd.

Top 10 talkshowgasten
In de top 10 meest gevraagde talkshowgasten stond in 2015 slechts 1 vrouw, tegenover 9 mannen. Alle mensen in de top 10 waren wit. Vijf jaar later is dit aantal niet gestegen: in 2020 stond er nog steeds 1 vrouw in de top-10 meest gevraagde talkshowgasten, tegenover negen witte mannen

Rol mediamakers
Veel mediamakers vinden het belangrijk dat meer vrouwen als expert in beeld komen: zeven op de tien geeft dit aan. Opvallend is dat significant meer vrouwen (76%) dan mannen (58%) dit belang erkennen.

Mediamakers die nog niet bewust stereotypering tegengaan, geven het vaakst als redenen:
• Ik zoek een geschikte expert, sekse maakt geen verschil
• Ik denk er simpelweg niet over na
• Het behoort niet tot mijn werkzaamheden

Bron: WomenInc rapport Blikopener

De organisatie

De initiatiefnemers Janneke van Heugten van Mediaplatform Vaker in de Media en Marga Miltenburg van Sprekersbureau ZijSpreekt zetten zich in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media.

Met de award willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden. 

Inloggen bij VIDM


Inloggen

Wachtwoord vergeten? Herstel hier je wachtwoord