1

Vrouw in de Media Awards

Organisatie

Stemmen

De provinciale winnaressen dingen nu mee voor de Vrouw in de Media Award 2022 landelijk. Tot en met 31 januari is de stembus hiervoor geopend. Op 6 februari ’s avonds wordt de winnaar samen met de You Go Girl Award 2022 bekend gemaakt.

 

Stem uitbrengen landelijke Vrouw in de Media Award 2022


Stem uitbrengen You Go Girl Award 2022

 

De Vrouw in de Media Awards zijn een initiatief van sprekersbureau ZijSpreekt en expertdatabase Vaker in de Media.

Om vrouwelijke experts aan te moedigen zichtbaar in de media te zijn en redacties aan te moedigen om hen vaker dat podium te bieden.


De prijzen zijn beelden gemaakt door kunstenares Ellen Buchwaldt.
 

You Go Girl Award

Naast de Vrouw in de Media Awards reiken de initiatiefnemers voor de negende keer de inspiratieprijs You Go Girl-Award uit. Een prijs voor vrouwelijke deskundigen die effectieve stappen hebben gezet om in hun vak meer zichtbaar te zijn in de – ook regionale – media, radio, tv, in kranten, tijdschriften en social media. Tot 1 december jl. stond de inbox open voor aanmeldingen.

De jury bestaande uit Maria Punch (stemcoach, presentatietrainer BNR-radio en voorzitter van de jury), Ann-Lynn Hamelink (eindredacteur/presentatrice RTL-Z) en Afke Boven (presentatrice NOS-Journaal), heeft een keuze gemaakt uit de vele voordrachten. Hierbij is gekeken naar aandacht in de media in 2022, diversiteit in deskundigheid, voorbeeldfunctie, inspiratie en groeipotentie. De YGGaward 2021 ging naar Eva Eikhout, programmamaker/presentatrice. Vanaf 17 januari t/m 31 januari kan er gestemd worden. Vervolgens kiest de jury kiest uit de drie genomineerden met de meeste stemmen de winnaressen voor beide awards. Op 6 februari worden ze via een zoombijeenkomst bekend gemaakt

Mediafeiten: representatie van vrouwen in de media

Percentage vrouwelijke deskundigen
Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd op de radio en televisie en in kranten en digitaal nieuws. In 2015 was het percentage vrouwen dat als expert in de media verscheen slechts 12%. Dat is gestegen naar 28,3% in 2019. Vanaf dat moment blijft een verdere stijging echter uit. In 2021 lag het percentage vrouwen dat als expert aan het woord kwam namelijk op 26,7%.

Stereotype beeldvorming
Wanneer vrouwen wél in het nieuws verschijnen, is dit nog vaak op een stereotype manier. Zo werden vrouwen in 2020 nog drie keer vaker dan mannen geïdentificeerd aan de hand van hun gezinssituatie. Dit houdt in dat in nieuwsberichten vrouwen vaker moeder, dochter of echtgenoot van iemand worden genoemd, mannen minder vaak vader, zoon of echtgenoot. Daarnaast worden zowel mannen als vrouwen in het nieuws nog vaak op een stereotype manier afgebeeld.

Leeftijd
In het geval van presentatoren, verslaggevers en deskundigen neemt het aandeel vrouwen sterk af met het toenemen van de leeftijd.

Top 10 talkshowgasten
In de top 10 meest gevraagde talkshowgasten stond in 2015 slechts 1 vrouw, tegenover 9 mannen. Alle mensen in de top 10 waren wit. Vijf jaar later is dit aantal niet gestegen: in 2020 stond er nog steeds 1 vrouw in de top-10 meest gevraagde talkshowgasten, tegenover negen witte mannen.

Rol mediamakers
Veel mediamakers vinden het belangrijk dat meer vrouwen als expert in beeld komen: zeven op de tien geeft dit aan. Opvallend is dat significant meer vrouwen (76%) dan mannen (58%) dit belang erkennen.

Mediamakers die nog niet bewust stereotypering tegengaan, geven het vaakst als redenen:
• Ik zoek een geschikte expert, sekse maakt geen verschil
• Ik denk er simpelweg niet over na
• Het behoort niet tot mijn werkzaamheden

Bron: WomenInc rapport Blikopener

De organisatie

De initiatiefnemers Janneke van Heugten van expertdatabase Vaker in de Media en Marga Miltenburg van sprekersbureau ZijSpreekt zetten zich in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media.

Met de award willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden. 

Proces Awards

Tot 1 december 2022 kon er door journalisten en het publiek genomineerd worden. Per provincie maakt een regionale jury een selectie waar vervolgens vanaf 1 januari tot en met 14 januari op gestemd kan worden. De regionale jury beslist uit de drie namen met de meeste stemmen wie de Vrouw in de Media Award voor de provincie wint. 

De winnaressen per provincie komen vanaf 17 januari op de nominatielijst voor de Vrouw in de Media Award landelijk. De landelijke jury komt dan daarnaast met een lijst genomineerden voor de You Go Girl Award (aanmoedigingsprijs). Na de landelijke stemronde (tot en met 31 januari) beslist de landelijke jury uit de drie namen met de meeste stemmen wie de Vrouw in de Media Award 2022 en de You Go Girl Award 2022 winnen. Deze winnaressen worden maandagavond 6 februari 2023 bekend gemaakt.

De uitslag van vorig jaar

Landelijk
Joyce Sylvester, schrijfster ‘Bent ú de burgemeester?’ wint de Vrouw in de Media Award 2021. Programmamaker Eva Eikhout ontvangt de You Go Girl Award 2021.
Landelijke Vrouw in de Media Award en You Go Girl Award

Regionaal
Noord-HollandUtrechtDrentheOverijsselLimburgNoord-BrabantZeelandZuid-HollandFlevolandGelderlandFriesland en Groningen.

Inloggen bij VIDM


Inloggen

Wachtwoord vergeten? Herstel hier je wachtwoord