1

Auteur Janneke van Heugten:

"Vergroot je impact met een sterke profilering in de media. Je zult zien dat het nieuwe deuren opent"

Reviews



Media-aandacht kan veel betekenen voor je expertstatus en je carrière. Met het boek Vaker in de Media geeft publiciteitsexpert Janneke van Heugten je alles in handen om het podium te pakken.

Ze laat zien hoe je de media effectief benadert, hoe je een goede relatie met relevante journalisten opbouwt, hoe je meer invloed krijgt op je profilering in de media, hoe je in de juiste databases van redacties belandt en hoe je ervoor zorgt dat journalisten jou bellen als er iets speelt op jouw vakgebied.

Een boek vol slimme publiciteitstips van hoofdredacteuren, journalisten, mediatrainers en vrouwelijke experts die je voorgingen. 
 

Voor vrouwelijke experts zoals ondernemers, wetenschappers, advocaten, ecologen, psychologen, bouwkundigen, maar ook voor ervaringsdeskundigen.
 

Bestellen (voor 21 uur, morgen in huis) 

⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ (reviewstatus Managementboek)

Wat een topboek! Ontzettend praktisch, concreet, no bullshit boek als je vaker in de media wil komen
Hannelore Kron op Managementboek.nl

Vanaf het moment dat ik het boek opensloeg al enthousiast. Het is helder geschreven en met mooie voorbeelden die het extra duidelijk maken
Linda van Mierlo op Managementboek.nl

Een onmisbaar boek voor alle vrouwen die iets te melden hebben! 
Liesbeth Tettero op Managementboek.nl

Dit boek leert je zowel in de media te komen als het beste uit een interview te halen
Jessica van Hooff op Managementboek.nl

Het heeft me nu al geholpen met niet alleen vaker in de media komen, maar ook op een manier die past bij mij
Iris Posthouwer op Managementboek.nl

Heel fijn dat Janneke een verborgen wereld inzichtelijk maakt. Een echte aanrader voor iedereen
Ilona Eichhorn op Bol.com

Geweldige aanrader voor iedereen die wil weten hoe je publiciteit genereert
Ellen Kleverlaan op Managementboek.nl

Je bent een kanjer in je vak, Janneke van Heugten. Wat een goed boek heb je geschreven. BOMVOL knowhow van jou, een aanrader!
Aaltje Vincent op LinkedIn

Een tip voor mensen met een missie!
Jeanneke Scholtens op Managementboek.nl

Het boek zit bomvol met tips, zowel voor beginners als voor mensen die al media-ervaring hebben
Prof. dr. Gera Nagelhout op Managementboek.nl

Voorjaarsactie: Krijg 60 minuten persoonlijk advies cadeau!

Publiciteitsexpert Janneke van Heugten een jaar lang als jouw adviseur? Stap over op een Pro-lidmaatschap en krijg 60 minuten persoonlijk advies ter waarde van € 150,- cadeau. Tijdens deze sessie ontvang je tips op maat van Van Heugten. Wedden dat je hierna bruisend van de inspiratie effectief de media benadert.

Ook na deze sessie kan je op haar terugvallen voor steun en advies. Om de week ben je met vragen welkom op Het Spreekuur (Zoom). Met Het Spreekuur en alle andere extra's (zoals de Medialunches) staat Janneke van Heugten een jaar lang op alle fronten naast je om je te steunen in je stap naar voren.

Ja, ik wil upgraden naar een Pro-account


TIP! Achterin het boek (pag. 315) vind je een kortingscode t.w.v. 40 euro voor een Pro-lidmaatschap

Publiciteitsexpert Janneke van Heugten

Janneke van Heugten is publiciteitsexpert, adviseur, spreker en directeur van Mediaplatform VIDM. Tijdens haar studie Voorlichting, Publiciteit & Informatie werkt ze op de persafdeling van Amnesty International in Sydney. Na een loopbaan in de uitgeverijwereld runt ze het eerste PR-bureau voor vrouwelijke ondernemers en experts.

Samen met 30 (media)trainers ondersteunt ze hen sinds 2008 op VIDM met goede profilering in de media. Tijdens de wekelijkse interactieve VIDM Medialunches interviewt ze journalisten en (hoofd)redacteuren over publiciteit. Van Heugten komt sinds 2007 regelmatig in de media over het belang van een betere representatie. 

presentatie/masterclass boeken

Van Heugten in de media:

Kies een lidmaatschap dat bij je past

Scroll naar rechts voor de volledige tabel

Gratis
Basis
Pro
Expertdatabase
Medialunches
€ 15,- per editie
Academy
€ 99,- per training
€ 29,- per training
Het Spreekuur
-
-
Contactgegevens Pers
-
Persvragen
E-learnings & Kennisbank
-
30 minuten persoonlijk advies cadeau
-
-
Tarief per jaar, excl. btw
€ 0,00
€ 249,00
€ 599,00

Lezerservaringen Vaker in de Media:

Ontzettend praktisch, concreet, no bullshit boek

"Superpraktisch boek ramvol concrete experttips en stappenplannen.
Wat een topboek. ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Ontzettend praktisch, concreet, no bullshit boek als je vaker in de media wil komen. Regionaal, landelijk of in vakmedia. Wat ik zelf heel fijn vind: geen geleuter over onderzoeken waarom vrouwen minder vaak in de media komen, geen slachtoffergedrag, en geen eindeloos gewauwel. Maar hop, gaan met die banaan: Jij wil in de media? Zo gaan we dit doen."

- Hannelore Kron, marketeer voor ondernemers (op Managementboek.nl)

Nog voor bladzijde 50 al flink aantekening gemaakt in het boek

"Vanaf het moment dat ik het boek opensloeg al enthousiast. Het is helder geschreven en met mooie voorbeelden die het extra duidelijk maken.

Het geeft goed aan waar je moet beginnen en hoe. Dat is vaak de crux als het gaat om ermee starten. Dit helpt je om jezelf als expert neer te zetten."

- Linda van Mierlo, neurodivergente copywriter (op Managementboek.nl)

Alles wat je (niet wist dat je) wilde weten

'Ik ben echt heel enthousiast over dit boek. Het heeft me nu al geholpen met niet alleen vaker in de media komen, maar ook op een manier die past bij mij. Het is een mooi, kloek boek, dat fijn leest, en het staat bol van de goede adviezen en inzichten. Het is helder, helpend en ook motiverend, maar ook realistisch over waar 'de media' wel en juist niet op zitten te wachten, ook door de vele media-professionals die aan het woord komen.
Het is een kloek, compleet boek, alle aspecten aan media-aandacht komen in beeld, ook de dingen waar je zelf nog niet aan dacht. Veel dank aan de auteur!"

- Iris Posthouwer, bestseller auteur 'iets met grenzen stellen' (op Managementboek.nl)

Sterk en zonder bullshit!

"Hoe kom je als vrouwelijke expert in beeld? Door het boek van Janneke van Heugten ‘Vaker in de Media’ te lezen. Een no nonsense boek zonder ellenlange theoretische verhalen. Geen klaagzang en slachtoffergedrag. Nee, gewoon een praktisch boek dat jou als vrouw helpt hoe je zichtbaar wordt in de media. “Vergroot je impact met een sterke profilering in de media. Je zult zien dat het nieuwe deuren opent.” Dat dus… Vrouwen meer zichtbaar maken…

In vijf praktische en verhelderende delen leert Wagenaar hoe je een relatie met de media opbouwt, uitbreidt, behoudt en benut. Wat je wel en wat je niet moet doen. De valkuilen die je tegenkomt maar ook hoe je kansen benut. Hoe claim je expertstatus? Hoe win je het hart van de journalist? Hoe schrijf je jezelf de media in? Wat is jouw succesvolle persbenadering en hoe geef je ontspannen interviews? Kortom alles om het podium te pakken.

Het boek staat vol met publiciteitstips van (hoofd)redacteuren, journalisten, mediatrainers en vrouwelijke experts. Stuk voor stuk geweldige verhalen om te lezen. Sterk en zonder bullshit!"

- Lynn van de Steen (op Congreswereld.nl)

Supernuttig boek bomvol met tips!

"Supernuttig boek bomvol met tips! Dit boek is het ideale handboek als je wil weten hoe je vaker en beter in de media komt, zodat je aandacht krijgt voor het onderwerp waar je je als expert mee bezighoudt.

Het boek zit bomvol met tips, zowel voor beginners als voor mensen die al media-ervaring hebben. Het is speciaal geschreven voor vrouwelijke experts, maar natuurlijk net zo nuttig voor ieder ander."

- Prof. dr. Gera Nagelhout, hoogleraar Citizen Science (op Managementboek.nl)

Voor íedere vrouw die in de media wil

"Media-aandacht voor mijn eerste boek Jobmarketing (2007), over slim & succesvol solliciteren. Dat is wat ik wilde. En van wie kon ik dat beter leren dan van dé expert bij uitstek: Janneke van Heugten. Zij leerde mij de fijne kneepjes van hoe je dat doet. Ontzettend praktisch en concreet. Zó kom je in de media. Zó spreek je jezelf uit. Zó help je redacties. Zó onderhoud je relaties. Regionaal, landelijk of in vakmedia. Print/online, radio en tv.

AL HAAR KNOWHOW staat nu in haar boek: ‘Vaker in de media - Zo kom je als vrouwelijk expert in beeld’. Ja, al haar knowhow aangevuld met ontiegelijk veel ervaringen & tips van hoe vrouwen die in de media komen dat aanpakken. Je gaat na een paar pagina’s al denken ‘ah, zó start je dus'.

Jouw boek is een aanrader. Voor íedere vrouw die in de media wil. Je bent een kanjer in je vak, Janneke van Heugten. Wat een goed boek heb je geschreven. BOMVOL knowhow van jou, een aanrader."

- Aaltje Vincent, expert solliciteren & werven, bestsellerauteur (op LinkedIn)

Dit boek leert je zowel in de media te komen als het beste uit een interview te halen

"Dit boek is een fantastisch hulpmiddel als je vaker in de media wilt komen en als je het beste uit een interview wilt halen. Het is helder geschreven met aansprekende voorbeelden en de inhoud is goed toepasbaar, ook als je zoals ik nauwelijks media ervaring hebt.

Toen ik benaderd werd voor een gesprek op tv heb ik heel gauw dit boek aangeschaft en bereidde me goed voor op het gesprek. Daardoor kwam ik goed uit de verf en vroeg de redacteur of ik bereid was aan te schuiven wanneer dit item op tv komt."

- Jessica van Hooff, auteur van De Partner (op Managementboek.nl)

Met dit boek word je de expert op jouw vakgebied

"Ik volg Janneke van Heugten al langer via haar platform Vaker in de Media (VIDM).

De tips die je daar leert, lees je nu ook op overzichtelijke wijze in haar boek. Het boek en het platform vullen elkaar naadloos aan. Via het platform kun je diverse mediatrainingen volgen en je netwerk van journalisten opbouwen via de online medialunches.

Heb je een maatschappelijke missie? Dan ontkom je niet aan samenwerken met de media. Er is al genoeg bullshit en onzin op sociale media, iedereen roept maar wat. Stap over je valse bescheidenheid heen. Zorg ervoor dat je met jouw deskundigheid in de media professioneel tegenwicht biedt. Haar tips en het platform hebben mij geholpen in het verkrijgen van mijn expertstatus in de media op mijn vakgebied als psycholoog. Nu jij!"

- Anita Hubner, psycholoog (op Managementboek.nl)

Het zet je AAN

"Wil jij als vrouwelijke expert, ondernemer, wetenschapper (vaker) in de media komen? Lees dan het boek ' Vaker in de media' van Janneke van Heugten
Het zet je AAN. Tot nadenken en tot actie."

- Erna van Poppel, LinkedIn ambassadeur Benelux (op LinkedIn)

Topboek!

 

"Topboek is het! Zit er middenin. Geeft antwoord op mijn vragen en op vragen waarvan ik niet wist dat ik ze had 👏"

- @suzanne.van.veen, veranderkundige (op Instagram)
 

Volop tips hoe vrouwelijke experts het podium kunnen pakken

"Slechts 1/3 van de personen die we zien, horen en lezen in de media is vrouw. Dat beeld wordt nog schever naarmate de vrouwen ouder worden. En komen vrouwen wel aan het woord, dan lopen ze risico op stereotype framing.

Janneke van Heugten wil dat veranderen. Zij richtte jaren geleden Mediaplatform VIDM op. En nu is er hét boek: Vaker in de media, met volop tips hoe vrouwelijke experts het podium kunnen pakken. En het leuke is: ik heb er ook een kleine bijdrage aan mogen leveren, want in het boek zijn twee tips van mij te vinden :-) "

- Hélène van Santen, hoofdredacteur Margriet (op LinkedIn)

Hoe je in beeld komt zoals je zelf wenst

"Een tip voor mensen met een missie!

Ik ben al jaren aangesloten bij Mediaplatform VIDM. Hier krijg ik vragen en aanvragen van journalisten en kan ik mijn eigen expertises belichten. En nu is er dan ook een boek! Janneke van Heugten heeft een fijn, handzaam boek geschreven voor mensen met een missie. Hoe je in beeld komt en vooral hoe je in beeld komt zoals je zelf wenst.

Binnenkort heb ik een merkstrategie sessie met een vrouw met een prachtverhaal, waar dit boek direct tot zijn recht komt. Dank Janneke!"

- Jeanneke Scholtens, toekomstonderzoeker (op Managementboek.nl)

Een boek als een liefdevolle duw richting het podium

"Lekker uit de verf komen in de media? Rol je persbericht op, spar met de journalist en gebruik de klaptechniek.

Tips uit ‘Vaker in de Media’ van auteur Janneke van Heugten van Mediaplatform VIDM. Een boek als een liefdevolle duw richting het podium. Want ‘ja’ zeggen tegen een interview loont."

- Machteld Kooij, mediatrainer en presentatiecoach (op LinkedIn)

Hulde!

"Het lekkere van free publicity. Het kost behalve wat tijd niks en levert veel op.

Als er iemand afgelopen jaren heeft uitgelegd hoe je met jouw expertise in de media kunt komen, dan is het Janneke van Heugten wel. Nu heeft ze net haar boek 'Vaker in de media' uit. Nu laat ze zien dat een boek een sublieme kans biedt om bij redacteuren aan te kloppen. Ik daag je uit een medium te noemen waar ze niet welkom was met haar verhaal 

Moet je wel een waardevol boek publiceren. Jannekes boek ís zo'n waardevol boek, vol met tips en trucs. Ze interviewde daarnaast vrouwen die werken bij kranten, magazines, tv en radio, zoals Catherine van der Linden, Marieke 't Hart, Siham Raijoul en Barbara Mugie en Angela De Jong. Hun inzichten zijn ook goud waard, net als die van de experts in het boek die veel ervaring hebben met de pers 

Hulde!"

- Ellen den Hollander, voormalig journalist (op LinkedIn)

Dit boek zit boordevol praktische tips


"Dit boek zit boordevol praktische tips. Na het lezen kun én wil je direct aan de slag."

- Suzanne Meijers, advocaat arbeidsrecht (op Managementboek.nl)

Een onmisbaar boek voor alle vrouwen die iets te melden hebben!

"Van Heugten neemt je in Vaker in de Media stap voor stap mee op weg naar jouw podium. Hoe win je het hart van de journalisten en kom je in de juiste kaartenbakken? Wat heeft nieuwswaarde? En hoe kun je jezelf in de kijker spelen met persberichten, opiniestukken, columns en in vakbladen?

Een apart hoofdstuk is gewijd aan het benaderen van journalisten en redacteuren. Met mooie inzichten over bijvoorbeeld de positie van regionale media: je hoeft niet meteen te mikken op landelijke kranten en omroepen. Die halen hun inspiratie vaak juist uit het land.

Tips, tips en nog eens tips: als je Vaker in de Media leest, kun je niet anders dan goed beslagen ten ijs komen. Hoe bereid je je verhaal voor, wat kun je afspreken met de redactie, wat is de setting, hoe kom ik op beeld of op de foto, wat trek je aan, wat doe je met je handen, wat doe je als je het antwoord op een vraag niet weet? Maar de belangrijkste tip: zeg JA als je gevraagd wordt. Komt het niet uit, zit je haar raar, regel het!

- Liesbeth Tettero, trainer/coach openbaar bestuur en van ambitieuze vrouwen (op Managementboek.nl)

Een handig, goed gestructureerd overzicht voor persoonlijke PR en meer


"Een volledig boek over persoonlijke PR. In gemakkelijke schrijfstijl en boordevol handige tips. Geschreven voor de vrouwelijke expert, maar zeker ook een aanrader voor mannen (al dan niet expert) die in de media willen."

- René van Maarsseveen, marketingadviseur (op Managementboek.nl)

Praktische opzet en shitload aan tips

"Ik ben zelf opgeleid als journalist, werk al jaren in de marketing, en ik herken in Jannekes boek veel principes van hoe media en marketing werken. Maar zelfs dan: waar begin ik zelf? Het is een grote kluwen.

Gelukkig had ik door de praktische opzet, en de shitload aan tips binnen 15 minuten lezen al het gevoel "Oh, zo moet je dus beginnen, ah wat een goed idee, en oh dit stappenplan klinkt zo logisch." Janneke weet echt waar ze het over heeft.

Haar visie en tips worden ondersteund door quotes van tientallen vrouwen die je voor zijn gegaan door de media op te zoeken - Van Boer Agnes en een zzp'er tot een boswachter en een bestuursvoorzitter van een medisch universitair centrum. En door vrouwen die bij de media zelf werken. Ze kletst dus duidelijk niet uit haar nek.

De inhoudsopgave leest al als een lange praktische checklist. Je kunt dus makkelijk vinden wat je zoekt als je snel iets terug wil vinden."

- Hannelore Kron, marketeer voor ondernemers (op Managementboek.nl)

Concrete tips en waardevolle inzichten

"Wil je als vrouwelijke expert bijdragen aan het doorbreken van stereotiepe denkpatronen door zelf meer zichtbaar te zijn in de media, dan is het boek “Vaker in de media” van Janneke van Heugten een absolute aanrader met hele concrete tips en waardevolle inzichten."

- Sahar Yadegari, directeur-bestuurder VHTO (op LinkedIn)

 Prachtig en praktisch

 

"Prachtig en praktisch. Veel tips, leest prettig, veel kennis.
Heel fijn dat Janneke van Heugten een verborgen wereld inzichtelijk maakt. Een echte aanrader voor iedereen."

- Ilona Eichhorn (op Bol.com)

Vol met goeie tips


"Ik heb het al aan diverse mensen aangeraden, want het staat vol met goeie tips en leuke quotes van inspirerende vrouwen die of in de media werken of vaak in de media zijn."

- Sofie van de Waart, onderwijsspecialist (op LinkedIn)

Ontzettend praktisch en goed boek

"Een heel mooi boek, bom vol met praktische tips om vaker in de media te komen. Van hoe je de pers bereikt, het spannende eerste interview tot hoe je je stem het beste kan gebruiken. 

Een ontzettend praktisch en goed boek voor alle vrouwen die vaker in de media willen komen."

- Amy Zeeman, senior boswachter Staatsbosbeheer (op LinkedIn)

Boekentip!

"Boekentip voor vrouwen die hun expertise vaker én beter in de media willen brengen. Met het boek ‘Vaker in de media’ geeft publiciteitsexpert Janneke van Heugten effectieve tips over communicatie met en in de media."

- Iva Bicanic, klinisch psycholoog, expertise seksueel misbruik (op LinkedIn)

Amper 50 bladzijden ver en ik vind ‘m nu al geweldig


"Amper 50 bladzijden ver en ik vind ‘m nu al geweldig. Ook al zijn de voorbeelden van de experten zelf Nederlands i.p.v. Vlaams en dus voor mij iets minder toepasbaar. Toch haalde ik er al enkele hele waardevolle inzichten uit. 👌🏼"

- @Jillgeensindruk, ontwerper strategie, branding & webdesign (op Instagram)

Geweldige aanrader voor iedereen die wil weten hoe je publiciteit genereert

"Voor wie denkt, waarom bellen ze mij nou nooit, ik weet zoveel over een onderwerp en toch zie ik op televisie en in de krant altijd dezelfde koppen ... is dit boek een geweldige aanrader. Je moet daarvoor wel een beetje weten hoe publiciteit werkt en hoe de media werken. Maar je moet bovenal werken aan je eigen boodschap. Zorgen dat je in heldere taal je argumenten paraat hebt en dat vraagt echt meer dan deskundig zijn.

Dit boek biedt je wat je nodig hebt om beter beslagen de media te bestormen. Het biedt je de nodige achtergrond maar ook heel veel praktische tips waar je hoe dan ook je voordeel mee doet."

- Ellen Kleverlaan, filosoof en werkte jarenlang als journalist (op Managementboek.nl)

Snel grote stappen zetten als expert in de media

"Maak een vliegende start als expert in de media met dit handzame boek. Van Heugten neemt je heel gericht en praktisch op sleeptouw. Bij media-optredens komt er veel op je af: het contact met journalisten, het interview zelf, de reacties na afloop. Hoe je slim kan navigeren met al deze onderdelen, lees je in dit boek. De tips van vrouwelijke topexperts zijn inspirerend en aanmoedigend."

- Maria Punch, mediatrainer en presentatiecoach (op Managementboek.nl)

Praktisch en helder geschreven boek!

 

"Wat een mooi, helder geschreven boek. Je merkt aan alles dat Janneke van Heugten kennis van zaken heeft en ze kan dit goed overbrengen. Heel toepasbaar in de praktijk. Een aanrader!"

- José de Ruig, adviseur Corporate Communicatie (op Managementboek.nl)

Dit boek is echt een aanrader met veel praktische tips en voorbeelden


"Het is een boek die makkelijk lees, veel voorbeelden uit de praktijk bevat en met heel veel praktische tips."

- M. Verhoef (op Managementboek.nl)

Alle vragen die je als wannabe-expert-in-de-media hebt, komen aan bod

"Alle vragen die je als wannabe-expert-in-de-media hebt, komen aan bod: Hoe profileer je je als expert, hoe benader je een specifiek medium, hoe overwin je je angst ("Hellep: wat als ik een black out heb, wat als mensen wat van me vinden"). Fijn dat Janneke dit niet wegwuift, maar erkent dat dit spannend kan zijn, en ook hier weer praktische tips geeft"

- H. Kron (op Managementboek.nl)

Tijd voor een bredere diversiteit aan deskundigen in de media

Media-aandacht kan veel betekenen voor je expertstatus en je carrière. Helaas zijn vrouwelijke experts nog altijd ondervertegenwoordigd in het nieuws. Slechts een derde van de personen die we zien, horen en lezen in de media is vrouw. En komen de vrouwen wél aan het woord, dan lopen ze risico op stereotype framing. 

Dit boek wil dat veranderen. Vaker in de media is een wake-upcall. Het is tijd voor een bredere diversiteit aan deskundigen in de media. Tijd voor vrouwen zoals jij! 

De cijfers

Nieuwsitems (dagbladen, NU.nl, journaals)

•    Van alle mensen in nieuwsitems is 31 procent vrouw.
•    Van alle mensen die in een expertrol in nieuwsitems staan, is 26 procent vrouw.
•    Van alle politici in nieuwsitems is 29 procent vrouw. 
•    Van alle zakenmensen (directeuren, ondernemers, financieel experts, economen, managers) is 23 procent vrouw.
•    Van alle advocaten en andere legal experts is 9 procent vrouw.
•    Op 31 procent van de foto’s staat een vrouw.

Talkshows

•    Van alle talkshowgasten is 34 procent vrouw. In 2020 was dat 36 procent (bron). 
•    Sophie & Jeroen steken met 47 procent ver boven de andere talkshows uit. 
•    Op1 is van 37 procent in het vorig seizoen (bron: Commissariaat voor de Media) teruggezakt naar 29 procent. 
•    Van alle talkshowgasten schoven 143 in de rol van expert of woordvoerder aan, 34 procent van hen is vrouw. 
•    Bij Humberto lag het percentage vrouwelijke experts op 22 procent en bij Vandaag Inside op 7 procent.  
•    Van alle politici die aanschoven is 19 procent vrouw.
•    Hoe ouder de vrouw, hoe minder in beeld.

Rapport downloaden Vaker in de Media, onderzoek naar de representatie van vrouwen in nieuwsberichten en talkshows

Inloggen bij VIDM


Inloggen

Wachtwoord vergeten? Herstel hier je wachtwoord