
Maartje Blijleven
Amsterdam • 45 jr • 06 1917 2250
Expertise / achtergrond: Maartje Blijleven (1979) is auteur van de Managementboek #1 bestseller We love communities, veelgevraagd keynote spreker en digital community expert. Ze bouwt al twee decennia aan succesvolle online communities, voor onder meer Endemol, KLM, Nationale Postcode Loterij, Heineken, Peugeot, Schiphol, Dyson en Deloitte.
Als mede-oprichter van de communities IncludeNow. & WomenTalkTech weet ze ook hoe je een community begint rondom diversiteit en inclusiviteit en hoe je die laat groeien. Haar belangrijkste waarden zijn gelijkheid, saamhorigheid en zelfredzaamheid. Met We love communities helpt ze
ondernemers, professionals en studenten om succesvol te zijn met hun eigen online community. Maartje is gastdocent aan Hogeschool Leiden en lanceert op 25 maart 2020 Nederlands eerste Online Community Academy.
Auteur van de volgende boek(en): We love Communities
Onderwerpen: It, telecom & games, Technologie, Carrière, Consultancy, Consumenten, E-commerce, Management, Media & marketing, MVO, Non-profit, Ondernemerschap, Personeel & organisatie, Social media, Training & coaching, Werkgelegenheid, Zwangerschap, Diversiteit, Evenementen, Gezin / familie, Goede doelen & vrijwilligerswerk, Human interest, Jongeren, Literatuur, Mode, beauty & lifestyle, Opinie, Reizen, Showbizz, Vrije tijd & hobby, Automotive, Wonen,
In de media:
Ik heb liever hulp in de huishouding dan elke week uit eten.
13 mei 2022, NRC
Eerste alinea of samenvatting:
Maartje Blijleven en Timo van der Horst hebben beiden drukke banen, maar in de ochtend en avond is er tijd voor hun twee kinderen.
Lees hele artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2022/05/13/liever-hulp-in-huis-dan-elke-week-uit-eten-a4124393
Wat doet een digital community-expert eigenlijk?
23 maart 2022, FD
Eerste alinea of samenvatting:
De arbeidsmarkt is voortdurend in beweging. Oude banen veranderen of verdwijnen, nieuwe banen doen hun intrede. Waar liggen de kansen? Deze week: ‘digital community‘-expert Maartje Blijleven (42).
Lees hele artikel: https://fd.nl/samenleving/1432256/wat-doet-een-digital-community-expert-eigenlijk-owc2caZ3j3Jc
7 t/m 11 maart 2022: Online Community Summit voor ondernemers
28 februari 2022, Emerce
Eerste alinea of samenvatting:
We love communities organiseert van 7 t/m 11 maart 2022 een Online Community Summit voor ondernemers. Tijdens deze vijfdaagse cursus delen meer dan 30 toonaangevende ondernemers tips & tricks over het aantrekken van nieuwe klanten.
Lees hele artikel: https://www.emerce.nl/wire/7-tm-11-maart-2022-online-community-summit-ondernemers
Eerste alinea of samenvatting:
020 Amsterdam Onderwijs - Een derde van de kleine bedrijven beschikt niet over de juiste (online) marketingkennis om te groeien, blijkt uit recent onderzoek van ‘We love communities’ onder 1.297 ondernemers. Met strengere maatregelen en meer thuiswerken in het vooruitzicht, komt er een nog grotere druk te staan op de online commerciële skills van zowel bedrijfseigenaren als hun marketingcommunicatie medewerkers en VA’s (Virtuele Assistenten).
Lees hele artikel: https://www.020magazine.nl/cultuur-uitgaan/423-maartje-blijleven-lanceert-eerste-opleiding-commerciele-community-manager
Hoe moet het verder met social audio?
24 september 2021, Emerce
Eerste alinea of samenvatting:
De hype rond Clubhouse lijkt te zijn gaan liggen en er zijn talloze vergelijkbare initiatieven ontwikkeld door grote techpartijen. Met vooralsnog wisselend succes. What’s next?
De lock-down van vorig jaar heeft Clubhouse een flinke zet in de rug gegeven in Nederland. Logisch, want mensen hebben van nature de behoefte om te connecten en gesprekken te voeren met gelijkgestemden. Het platform speelde daar perfect op in.
Lees hele artikel: https://www.emerce.nl/opinie/hoe-moet-verder-social-audio
Eerste alinea of samenvatting:
In deze wekelijkse rubriek vertellen mensen over iets dat zij ‘nooit meer‘ willen meemaken, nooit meer willen doen of juist nooit meer willen laten. Deze week: toen Maartje Blijleven (41) haar grote droom om een boek te schrijven ging waarmaken, kwam ze in de financiële problemen. Ze moest geld bij familie lenen, iets wat ze nooit meer hoopt mee te maken. "Lange tijd hield ik mezelf voor dat er niets aan de hand was. Ik stak mijn kop in het zand."
Lees hele artikel: https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/artikel/5255994/nooit-meer-geld-lenen-maartje-blijleven-boek-schrijven-financiele
Eerste alinea of samenvatting:
75 procent van de zzp’ers en kleine bedrijven is niet tevreden over hun bedrijfsresultaat. Maar 25% geeft het bedrijfsresultaat het rapportcijfer 7 of hoger. Het gemiddelde cijfers dat ondernemers zichzelf geven is een 4,8. Tijdgebrek en onvoldoende marketingkennis zijn de voornaamste redenen waardoor hun groei stokt, zo blijkt uit onderzoek dat mijn bedrijf We Love Communities deed onder 1.297 ondernemers met een eenmanszaak of klein bedrijf.
Lees hele artikel: https://www.frankwatching.com/channel/onderzoek-groei-kleine-bedrijven-stokt-door-tijdgebrek-en-onvoldoende-marketingkennis/
Eerste alinea of samenvatting:
Internationaal spreekster en bestseller auteur Maartje Blijleven sprak deze week tijdens een offline meeting van de Powerful Business Women’s Club, exclusief voor leden. De digital community expert sprak in Werkendam over ‘The wonderful world of communities’. Hierbij ging zij ook in discussie met de ambitieuze, vrouwelijke ondernemers.
Lees hele artikel: https://www.ondernemersbelang.nl/nieuws/bestseller-auteur-maartje-blijleven-spreekt-over-communities-bij-powerful-business-womens-club/
Online communities: houd de band met je achterban warm
16 juni 2021, MeetingMagazine.nl
Eerste alinea of samenvatting:
Hoe houd je als eventmanager of branchevereniging in tijden van corona de band met je achterban warm? Het antwoord ligt volgens digital community expert Maartje Blijleven bij het bouwen van een hechte online community.
Onderneemster Maartje Blijleven houdt zich al 21 jaar zeer succesvol bezig met het bouwen van online communities. Volgens haar is het de perfecte manier om je werk leuker te maken en op een authentieke en sympathieke manier opdrachtgevers en potentiële deelnemers voor je event
Lees hele artikel: https://www.meetingmagazine.nl/lees-meer/artikel/20263/online-communities:-houd-de-band-met-je-achterban-warm
Eerste alinea of samenvatting:
https://www.finaldefv3.com/episode-2/
Lees hele artikel: https://www.finaldefv3.com/episode-2/
Het schrijven van een bestseller opent deuren - Maartje Blijleven
30 april 2021, Spotify
Eerste alinea of samenvatting:
Een boek schrijven kan iedereen. Maar op nummer 1 in de bestsellerlijst top 100 van managementboeken komen, dat bereiken slechts enkele Ga jij binnenkort een boek schrijven? Ontdek hoe Maartje Blijleven “ van het boek we love communities” het heeft gepresteerd om op nummer 1 in de lijst van bestsellers terecht te komen
Lees hele artikel: https://open.spotify.com/episode/4RQVN73ZTzq7ywbFZwx2aY
Facebook populairste platform voor communities, maar Clubhouse groeit snel
14 april 2021, Adformatie
Eerste alinea of samenvatting:
Clubhouse steeds populairder bij ondernemers en merken, blijkt uit de Community Monitor van We love communities.
Ruim de helft van de Nederlandse ondernemers (50,4 procent) ziet Facebook als de beste plek om hun community op te zetten en verder te laten groeien. Instagram (16,7 procent) en LinkedIn (12,2 procent) maken de top drie compleet.
De nieuwe app Clubhouse wordt amper vier maanden na de lancering in Nederland al door 5,9 procent genoemd als beste plek voor communities van ondernemers. Dat blijkt uit de Community Monitor van We love communities, waaraan 3.000 ondernemers deelnamen.
Lees hele artikel: https://www.adformatie.nl/digital-transformation-tech/facebook-populairste-platform-voor-communities
Maartje Blijleven geeft eerste masterclass over Clubhouse in Nederland
4 februari 2021, Computable
Eerste alinea of samenvatting:
Clubhouse is een nieuwe audio-based community app, als alternatief voor offline netwerken. De app trok afgelopen maand een investering van 100 miljoen dollar en miljoenen nieuwe gebruikers aan. Clubhouse is alleen op iPhone beschikbaar en er zijn duizenden Nederlandse ondernemers actief. Digital community expert Maartje Blijleven organiseert op vrijdag 5 februari 2021 om 11.00 de eerste masterclass over Clubhouse in Nederland. Zij legt daarin uit hoe de app werkt en hoe je jezelf als ondernemer op deze audio-based community app kan laten zien.
Lees hele artikel: https://www.computable.nl/artikel/techwire/digital-innovation/7132407/2499347/maartje-blijleven-geeft-eerste-masterclass-over-clubhouse-in-nederland.html
Eerste alinea of samenvatting:
Clubhouse is een nieuwe audio-based community app, als alternatief voor offline netwerken. De app trok afgelopen maand miljoenen nieuwe gebruikers aan. Clubhouse is alleen op iPhone beschikbaar en er zijn duizenden Nederlandse ondernemers actief.
Digital community expert Maartje Blijleven organiseert als eerste masterclasses over Clubhouse in Nederland. Zij legt daarin uit hoe de app werkt en hoe je jezelf op deze audio-based community app kan laten zien.
Lees hele artikel: https://www.020magazine.nl/maatschappij/economie-duurzaamheid/357-clubhouse-het-alternatief-voor-offline-netwerken-aldus-amsterdamse-community-expert
Eerste masterclass over Clubhouse in Nederland
3 februari 2021, Emerce
Eerste alinea of samenvatting:
Clubhouse is een nieuwe audio-based community app, als alternatief voor offline netwerken. De app trok afgelopen maand een investering van 100 miljoen dollar en miljoenen nieuwe gebruikers aan. Clubhouse is alleen op iPhone beschikbaar en er zijn duizenden Nederlandse ondernemers actief. Digital community expert Maartje Blijleven organiseert op vrijdag 5 februari 2021 om 11.00 de eerste masterclass over Clubhouse in Nederland. Zij legt daarin uit hoe de app werkt en hoe je jezelf als ondernemer op deze audio-based community app kan laten zien.
Lees hele artikel: https://www.emerce.nl/wire/eerste-masterclass-clubhouse-nederland
Eerste masterclass over social media audio-app Clubhouse in Nederland
3 februari 2021, Nieuws.Social
Eerste alinea of samenvatting:
Clubhouse is een populaire audio-based community app die ergens eind 2020 opdook. Het is een alternatief voor offline netwerken. De audiogestuurde app trok begin 2021 een investering van 100 miljoen dollar en miljoenen nieuwe gebruikers aan. Clubhouse is alleen op iPhone beschikbaar en er zijn duizenden Nederlandse ondernemers actief.
Digital community expert Blijleven organiseert op vrijdag 5 februari 2021 om 11.00 de eerste masterclass over Clubhouse in Nederland. Zij legt daarin uit hoe de app werkt en hoe je jezelf als ondernemer op deze audio-based community app kan laten zien.
Lees hele artikel: https://www.nieuws.social/strategie_nieuws/eerste-masterclass-over-social-media-audio-app-clubhouse-in-nederland/
Maartje Blijleven: ‘OneWorld durft een ander geluid te laten horen’
25 januari 2021, MarketingTribune
Eerste alinea of samenvatting:
Maartje Blijleven (41) is oprichter van de Online Community Academy en Community Leaders Club. In 2021 hoopt ze haar tijd beter te verdelen en focus te bewaren.
Lees hele artikel: https://www.marketingtribune.nl/algemeen/nieuws/2021/01/mijn-marketing-maartje-blijleven/index.xml
De belofte van Clubhouse: een interactieve podcast
22 januari 2021, Candid
Eerste alinea of samenvatting:
Het nieuwe social media platform Clubhouse gaat mogelijk groot worden. Het is immers een soort aantrekkelijke combinatie van podcast, twitter en Zoom. Community-expert Maartje Blijleven was een van de eerste Nederlandse gebruikers en deelt haar ervaringen met ons.
Lees hele artikel: https://www.candidplatform.com/en/news/market-news/nmedia/de-belofte-van-clubhouse-een-interactieve-podcast.html
Eerste alinea of samenvatting:
Dit had ik natuurlijk nooit verwacht, toen ik begin 2020 op het podium stond van Koffiedik Kijken en mijn voorspelling voor 2020 deed. Voor een zaal vol vakgenoten, toen dat nog kon. (Oh wat mis ik die tijd!)
Lees hele artikel: https://nederlandsmedianieuws.nl/columns/Column-Maartje-Blijleven-Waarom-sales-webinars-niet-werken-(en-wat-je-wel-kunt-doen-om-nieuwe-klanten-aan-te-trekken)/
Eerste alinea of samenvatting:
Maartje Blijleven - is digital community expert en bouwt al sinds 2000 aan succesvolle online communities, onder andere met haar werk voor Endemol, KLM, Nationale Postcode Loterij, Heineken, Peugeot en Schiphol. Als mede-oprichter van de communities IncludeNow. & WomenTalkTech weet ze hoe je een community begint en laat groeien. Met We love communities helpt ze ondernemende professionals en ondernemers om succesvol te zijn met hun eigen online community: voor verschillende bedrijven, ...
Lees hele artikel: https://open.spotify.com/episode/5k3KM12oOd0pSXhtZK0mPM
We love communities leert ondernemer online netwerken
25 maart 2020, Marketing Tribune
Eerste alinea of samenvatting:
Ondanks het verbod op fysiek samenkomen tot 1 juni zijn ondernemers nog terughoudend om online te netwerken, stelt We love communities. De lancering van een nieuw online lesprogramma moet uitkomst bieden.
Het moeten initiëren van online gesprekken, het aanspreken van groepen mensen via social media en niet weten wat interessante berichten zijn om online te delen, weerhoudt ondernemers van online netwerken‘, zo blijkt uit een inventarisatie van We love communities.
Om deze ondernemers over hun koudwatervrees heen te helpen, lanceert netwerkorganisatie We love communities een online lesprogramma genaamd Online Community Academy dat ondernemers vanaf huis kunnen volgen. Geïnteresseerden kunnen zich hier aanmelden.
Lees hele artikel: https://www.marketingtribune.nl/b2b/nieuws/2020/03/we-love-communities-leert-ondernemer-online-netwerken/index.xml
Eerste alinea of samenvatting:
Ondanks het verbod op fysiek samenkomen tot zeker 1 juni vanwege het Coronavirus, zijn veel ondernemers nog terughoudend om online te netwerken in plaats van fysiek. Dit blijkt uit een inventarisatie van We love communities. Ondernemers zoeken -zeker sinds de Coronacrisis- wel naar informatie over online netwerken om klanten te werven, maar hebben koudwatervrees om dit daadwerkelijk te doen.
Lees hele artikel: https://vrouw.nieuws.nl/2020/03/25/coronavirus-dwingt-ondernemer-over-koudwatervrees-voor-online-netwerken-te-stappen/
Maartje Blijleven deelt haar tips en tricks voor een succesvolle community
10 maart 2020, MYEVERLANE
Eerste alinea of samenvatting:
Maartje Blijleven is digital community expert, veelgevraagd keynote spreker en auteur van We love communities. Ze bouwt al sinds 2000 aan succesvolle online communities (Endemol, KLM, Heineken) en is erg gepassioneerd over de kracht daarvan. Ze gelooft dat online communities hét grote geheim zijn achter de groei en het succes van veel bedrijven en social movements, maar alleen als je het goed doet. Daarom vertelt ze ons alles over de geheimen van een succesvolle community én ze deelt haar gouden tips.
Wanneer is een community voor een ondernemer onmisbaar? Wanneer is het belangrijk om daarin te investeren? Een community is voor iedere ondernemer onmisbaar, omdat het van wildvreemden fans maakt. En willen we die niet allemaal? Er zijn meerdere manieren waarop je een online community in kunt zetten als ondernemer:
Lees hele artikel: https://www.myeverlane.com/maartje-blijleven-tips-succesvolle-online-communities/#
Eerste alinea of samenvatting:
The term "digital communities" usually refers to private users. It refers to groups on Facebook or other platforms that many of us participate in, post on, and mostly read what others have written and comment on. Whether they are professional community groups or those who are interested in a particular area of ??interest or hobby, they constitute a significant share of our social networking time and, in fact, our lives. As a result, they have quite a bit of influence on us.
Through the digital communities, we are influenced by others and can influence them. This is also relevant to organizations, which can influence these customers through these platforms, understand what they need and in general - communicate with them...
(het artikel is in het Hebreeuws, omdat ik in Tel Aviv was om op uitnodiging van Facebook een keynote speech te geven op hun Community Day, voor 150 community leiders. Daar ben ik geïnterviewd door PC, een van de grootste techplatforms. Het artikel is in het Hebreeuws, maar Google translate naar Engels helpt)
Lees hele artikel: https://www.pc.co.il/news/310213/
Dit zijn de trends van 2020
10 februari 2020, Nederlands Media Nieuws
Eerste alinea of samenvatting:
Het afgelopen decennia stond in het teken van persoonlijke ontwikkeling, influencers, bereik en likes. Het komende decennia gaan we back to basic en is Samen een heel belangrijk thema. En het thema Samen staat voor mij als digital community-expert bijna gelijk aan communities. Groepen mensen die samenkomen rondom een gemeenschappelijke passie, pijn of ambitie.
Lees hele artikel: https://nederlandsmedianieuws.nl/columns/Column-Maartje-Blijleven-Dit-zijn-de-trends-van-2020/
This is the most popular Facebook group
6 februari 2020, YNET
Eerste alinea of samenvatting:
This is the most popular Facebook group (in Hebrew) + video registration of the Facebook Community Day in Tel Aviv, where I was keynote speaker.
Lees hele artikel: https://www.ynet.co.il/digital/internet/article/ByxgiYFzL
Koffiedik Kijken, over de belangrijkste trends in 2020
1 februari 2020, MWG
Eerste alinea of samenvatting:
Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Koffiedik Kijken gaat over de toekomst voorspellen: wat staat de branche in 2020 te wachten? Wat zijn belangrijke trends en bewegingen? Hoe verbeteren wij de kwaliteit van het vak? Wat kunnen wij leren door beter samen te werken? En wat is eigenlijk het geheim van een goede samenwerking?
De sprekers geven hun voorspelling voor het komende jaar en het Gouden Koffiekopje wordt uitgereikt aan de winnaar van de beste voorspellingen van de vorige editie van Koffiedik Kijken. Maartje Blijleven is daar een van. Bekijk hier wat de voorspellers als de belangrijkste trend voor 2020 zien.
Lees hele artikel: https://www.koffiedikkijken.com/post/aftermovie-koffiedik-kijken-2020
Bakkie Media over Koffiedik Kijken 2020
14 januari 2020, De Ondernemer
Eerste alinea of samenvatting:
Daniel Kok en Thijs van Dijk praten je - soms met een knipoog - bij in hun wekelijkse podcast Bakkie Media, en dat gedurende een minuut of twintig onder het genot van dus een goede bak koffie. Beide marcom-experts waren bij ‘Koffiedik Kijken‘ waar prominenten uit de media-, marketing-, reclame- en communicatiebranche het jaar aftrappen en voorspellingen voor 2020 uitspreken. Onder meer Maartje Blijleven (digital community expert), Dorkas Koenen (Rabobank), Atva van Zanten (Mindshare) en Conny Braams (Unilever) passeren de revue. En waarop doelt Daniel met 2020 als ‘Jaar van de Verbloeming‘...?
Note: ze noemen me dé community guru: leuk!
Lees hele artikel: https://www.deondernemer.nl/marketing/bakkie-media-over-koffiedik-kijken-2020~1893377
Waarom duurt verandering zo lang?
10 december 2019, Adformatie
Eerste alinea of samenvatting:
Er is iets wat ik niet begrijp en dat heeft te maken met kansberekening. Niet omdat ik slecht ben in wiskunde, want ik ben nog steeds kinderachtig trots op die 8,48 voor wiskunde op mijn eindlijst, maar omdat het niet klopt. We leven in een van de meest geëmancipeerde landen ter wereld, we hebben dit jaar al 100 jaar kiesrecht. En toch zijn de kansen niet gelijk.
Het gegeven: de helft van de Nederlandse bevolking is vrouw. Net als ikzelf, mijn moeder, zus, dochter, vriendinnen, buurvrouwen en onze dochters en kleindochters. Totdat de technologie zo ver is dat we babys maken in fabrieken, heb jij 100% kans dat jouw biologische moeder een vrouw is. We hebben vrouwen nodig om ons voort te planten. En of je nu een man bent (50% kans) of vrouw (ook 50% kans): met zoveel vrouwen in Nederland is de kans groot dat jij meerdere vrouwen kent die je dierbaar zijn: je moeder, zus, dochter, vriendin, nichtje of andere vrouwen in je omgeving. Toch?
Als vrouwen zo nodig en zo geliefd zijn: waarom krijgen ze dan aanzienlijk minder kansen als het gaat om hun carrière? En waarom krijgen ze aanzienlijk minder kansen om hun verhaal te vertellen op het podium of in de media?
Lees hele artikel: https://www.adformatie.nl/gedragsverandering/waarom-duurt-verandering-zo-lang
Een community is zoveel krachtiger dan een e-mail
25 oktober 2019, UWV Magazine
Eerste alinea of samenvatting:
Een bloeiende online community is goud waard, ook voor publieke organisaties. Maartje Blijleven schreef er een boek over. Een van de succesverhalen die zij opvoert is het Wajongforum van UWV.
FORUMLID ROBIN MAAKT zich zorgen om haar zoon die misschien beschut werk wil gaan doen. Volgens haar kan hij dat helemaal niet. Jan tipt om uit te zoeken in welke arbeidsongeschiktheidsklasse haar zoon valt en wijst haar met een linkje op een organisatie die daarbij kan helpen. Kris heeft pijn, ze krijgt pijnstillers die goed helpen, maar ook veel nare bijwerkingen geven. Fosje raadt haar aan om goed naar de combinatie van pillen te kijken, die kunnen op elkaar reageren. Jan wenst haar sterkte. Zomaar twee topics op het Wajongforum van UWV. Een bloeiende community waarin jonggehandicapten elkaars vragen beantwoorden, tips delen of elkaar een hart onder de riem steken. Het forum groeide in vijf jaar uit tot een soort Wikipedia voor Wajongers. Bedenk een vraag en het antwoord komt er hoogstwaarschijnlijk wel.
WETEN WAT ER SPEELT
Community-expert Maartje Blijleven gelooft in de kracht van online communities. Ze schreef We love communities, dat in september uitkwam. Als je echt wilt weten wat er speelt binnen je organisatie, en als je je doelgroep verder wilt helpen, dan is een community ideaal, vindt zij. Want: Aannames die je hebt worden weerlegd, met de informatie die je krijgt kun je de communicatie en dienstverlening verbeteren. Ze noemt een voorbeeld van het Wajongforum: Een van de leden klaagde over de rekenhulp. Andere leden deden suggesties. Het resultaat: de rekenhulp werd verbeterd.
Blijleven raadt publieke organisaties aan om dit communicatiemiddel in te zetten. Hier moet je echt in investeren, dit is zo veel krachtiger dan al je klanten een mail sturen. Een sterke community bouwen vergt wel een lange adem, waarschuwt ze. In het begin moet je veel antwoorden geven, er constant bovenop zitten. Maar dan komt het omslagpunt waarop de leden het zelf gaan doen. Ze gaan het leuk vinden om elkaar te helpen. Er ontstaat een vliegwieleffect.
Lees hele artikel: https://uwvmagazine.uwv.nl/sites/default/files/downloads/pdf/uwvmagazine-3-2019.pdf
We willen geen merken, maar relevantie
4 oktober 2019, Emerce
Eerste alinea of samenvatting:
De online community helpt mensen en merken om vertrouwen te herstellen en samen meer impact te maken. Klinkt logisch, maar hoe pak je dat precies aan? Auteur Maartje Blijleven schreef er het boek We Love Communities over. Nu in de winkel, hier alvast een hoofdstuk.
Shell, Volkswagen
grote merken verliezen snel het vertrouwen van de klant. Het consumentenvertrouwen daalt volgens het laatste bericht van CBS weer onder het nulpunt. Consumenten verbinden zich liever met herkenbare maatschappelijke doelen die door een groep worden uitgedragen. Zo ontstaan communities: (online) gemeenschappen waar consumenten elkaar ontmoeten en helpen bij het realiseren van hun doelen.
Deze doelen of het nu gaat over meer vrijheid, een gezonder lichaam of een eerlijker wereld bieden merken vaak wel geschikte handvatten om consumenten te bereiken. Met de komst van social media, smartphones en innovatieve technologieën als robotisering, kunstmatige intelligentie, voice technologie, mixed reality en big data, zijn mensen zich anders gaan gedragen. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat de steeds verder digitaliserende samenleving veel vraagt van de zelfredzaamheid van mensen. Digitalisering zorgt voor transparantie, en daarmee ook voor een explosie van informatie. Hoe ga je om met deze overload aan informatie? Hoe geef je daar structuur aan?
Lees hele artikel: https://www.emerce.nl/achtergrond/community-boek-we-love-communites
Eerste alinea of samenvatting:
Maartje Blijleven knows how to organize communities and is an expert at helping businesses maximize their social reach.
It should come as no surprise that she was able to organize her community around her book, We Love Communities, and rocket to the #1 spot for a month on the bestseller charts in the Netherlands by organizing her community.
Over the past 20 years, Maartje has developed thriving communities and has built an incredibly strong network of entrepreneurs, small businesses, and corporate professionals.
Her book, We Love Communities, contains not only her wisdom and experience but the interviews of other experts in the field who share their tips on strengthening communities in business.
Lees hele artikel: https://lisaferland.com/we-love-communities/
Lovers, not haters
25 september 2019, Nederlands Media Nieuws
Eerste alinea of samenvatting:
Richt je op de lovers van je community en niet op de haters, om de juiste sfeer te bepalen. Beloon goed gedrag en reageer op leuke opmerkingen en berichten. Mensen die heel actief zijn en positief, zijn de drijvende kracht achter je community. Zij zorgen ervoor dat je community actief is en vanzelf loopt.
Dit is een publicatie van het hoofdstuk Lovers, not haters uit We love communities, geschreven door Maartje Blijleven.
Lees hele artikel: https://www.nederlandsmedianieuws.nl/media-nieuws/Publicatie-Maartje-Blijleven-We-love-communities/
17 adviezen om je communities op de grote socials te laten groeien
24 september 2019, Adformatie
Eerste alinea of samenvatting:
Hoe zorg je voor meer betrokkenheid op LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube?
Hoewel de meeste influencers en merken de grote socials LinkedIn, Facebook, Instagram en YouTube inzetten, zijn ze daarin niet altijd even effectief. Maartje Blijleven heeft zich gespecialiseerd in digital communities, onder meer in haar werk voor Endemol, KLM, de Nationale Postcode Loterij, Heineken en Schiphol. Ze schreef het handboek We Love Communities en deelt daaruit 17 adviezen voor direct gebruik.
Lees hele artikel: https://www.adformatie.nl/media/meer-engagement-op-linkedin-facebook-insta-en-youtube
Eerste alinea of samenvatting:
Je wil natuurlijk niet zomaar een community, je wil een succesvolle community. Als digital consultant heb ik van dichtbij gezien dat de opkomst van online communities de kracht van offline communities overneemt en die vermenigvuldigt met tien, of zelfs met honderd of duizend. Want door online communities komen we in contact met iedereen waar we een connectie mee hebben. En waar we die connectie ook écht nodig hebben.
Je hoeft gelijkgestemden niet per se in je directe omgeving te hebben, via internet vind je ze over de hele wereld! Wat is het geheim van een succesvolle community?
Lees hele artikel: https://www.managementboek.nl/boekblog/actueel/9069/we-love-communities-hoe-je-succesvol-wordt-met-jouw-online-community
Een #1-bestseller met dank aan je community? Yes we can!
30 augustus 2019, Nederlands Media Nieuws
Eerste alinea of samenvatting:
Het lijkt tegenstrijdig en onmogelijk: nummer 1 in de Bestseller Top 100 staan, terwijl je boek nog niet uit is. Toch kan het, want mijn boek staat inmiddels al 11 dagen op nummer 1 in de Managementboek bestseller Top 100, terwijl het boek nog niet eens gedrukt is en pas vanaf 24 september 2019 in de winkel ligt.
Er werd me gevraagd hoe ik dat doe. Daarom heb ik besloten er een column aan te wijden. Want door het inzetten van de kracht van je community is het helemaal niet zo ingewikkeld. Maar het vraagt veel voorbereiding en toewijding. En een langetermijnstrategie. Dat dan weer wel.
Eerlijk is eerlijk: natuurlijk wilde ik graag een bestseller! Dat is de kroon op een jaar keihard werken en dat vind ik ook gewoon heel tof. Het betekent dat er veel mensen mijn boek lezen en geholpen worden om succesvol te zijn met hun eigen online community. Het was echt mijn droom! Daarom besloot ik de boeklancering anders dan anders aan te pakken. En vroeg te beginnen met het activeren van mijn netwerk. Typisch gevalletje van practice what you preach. Want hoe tof is het dat je met een boek over online communities kunt aantonen wat de kracht van een online community is?
Lees hele artikel: https://www.nederlandsmedianieuws.nl/columns/Column-Maartje-Blijlevens-Een-1-bestseller-met-dank-aan-je-community-Yes-we-can!/
Zo maak je impact met een online community
15 augustus 2019, Management Team
Eerste alinea of samenvatting:
Een online community lijkt het ideale instrument om zowel medewerkers als klanten aan je te binden. Maar zonder duidelijke strategie en een luisterend oor, mist de groep zijn doel, betoogt expert Maartje Blijleven.
Lees hele artikel: https://www.mt.nl/management/strategie/zo-maak-je-impact-met-online-community/576065
Dan schrijf je toch een boek?
10 juli 2019, Nederlands Media Nieuws
Eerste alinea of samenvatting:
De suggestie leek zo simpel: gewoon even een boek schrijven. Als je om je heen kijkt, dan lijkt het of tegenwoordig iedere professional een boek schrijft. In een weekend (hoe dan!?), in drie weken, drie maanden, of net wat langer. Mijn doel was drie maanden, maar het kostte me uiteindelijk ruim een jaar bloed, zweet en tranen. Vorige week heb ik het definitieve manuscript eindelijk bij de uitgever ingeleverd en ik kan je verklappen: een boek schrijven doe je niet gewoon, het is keihard werken. En moeilijk, maar waarschijnlijk niet op de manier die jij denkt
Lees hele artikel: https://www.nederlandsmedianieuws.nl/columns/Column-Maartje-Blijleven-Dan-schrijf-je-toch-een-boek/
7 juni 2019: Elspeetconferentie, Amsterdam
7 juni 2019, Boekblad
Eerste alinea of samenvatting:
Stichting Elspeet organiseert ieder jaar een Elspeet Conferentie: een dag vol interessante sprekers, workshops en tal van netwerkmogelijkheden voor iedereen die werkzaam is in het boekenvak. Op vrijdagmiddag 7 juni 2019 in Amsterdam was het weer zo ver: de Elspeet Conferentie in de bibliotheek van het Letterenfonds! Sprekers dit jaar waren onder anderen Noor Spanjer van Vice, filosofe Marjan Slob, en Maartje Blijleven van We Love Communities.
Lees hele artikel: https://boekblad.nl/Boekblad-was-erbij/Item/7-juni-2019-elspeetconferentie-amsterdam
Een verhaal voor onze dochters
4 mei 2019, Nederlands Media Nieuws
Eerste alinea of samenvatting:
Als je je publiek echt goed wil bereiken, dan vertel je je verhalen face to face, nog steeds de meest ultieme en persoonlijke manier van communiceren. Op de zeepkist, op een podium, want dan bereik je een groot publiek. Dan maak je impact. Dan connect je. En claim je je expertise. En daar zit ‘m meteen de crux: want maar 27 procent van alle sprekers op de grootste internationale digitale technologie-, innovatie- en marketingevenementen is vrouw. Een verbazingwekkend percentage anno 2019 en ook zonde, want het betekent dat er veel verhalen niet worden verteld. Vooral verhalen van vrouwen en mensen van kleur missen. Verhalen die juist zo belangrijk zijn voor onze kinderen en dan met name onze dochters. Verteld door iemand waarmee ze zich kunnen identificeren. Die zij zelf kunnen zijn als ze later groot zijn. Liefst verhalen uit de innovatie- en digitale technologiehoek, want daar ligt de toekomst.
Lees hele artikel: https://www.nederlandsmedianieuws.nl/columns/Column-Maartje-Blijleven-Een-verhaal-voor-onze-dochters/
De waarde van communities
18 maart 2019, Nederlands Media Nieuws
Eerste alinea of samenvatting:
Met de komst van social media, smartphones en innovatieve technologieën als robotisering, internet of things, mixed reality en big data, zijn mensen zich anders gaan gedragen. Uit onderzoek van Motivaction blijkt dat de participatiesamenleving - die steeds verder digitaliseert - veel vraagt van de zelfredzaamheid van mensen. Digitalisering zorgt voor veel transparantie, en daarmee ook voor een explosie van informatie. Hoe ga je om met deze informatie-overload? Hoe geef je daar structuur aan?
Lees hele artikel: https://nederlandsmedianieuws.nl/columns/Column-Maartje-Blijleven-De-waarde-van-communities/
Vrouw ondervertegenwoordigd op marketing-events
6 maart 2019, Marketing Tribune
Eerste alinea of samenvatting:
Slechts 27% van de sprekers op marketing-events is vrouw. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau Respons in samenwerking met Eventbrite.
Eventbrite en Respons hebben conferenties binnen marketingcommunicatie, tech en business (tussen de 500 en 17.000 bezoekers) van het afgelopen halfjaar en het komende halfjaar in kaart gebracht. Van 32 evenementen is het programma geanalyseerd, waaronder Nima Marketing Day en Grote Marketing Congres. Ruim 1.200 personen is bekeken en daarvan is grofweg 73% man en 27% vrouw.
Ook professioneel spreker Maartje Blijleven ziet op events vooral mannelijke sprekers. ‘Vaak ben ik -naast de moderator- de enige vrouwelijke spreker tussen een geheel mannelijke line-up. Of word ik gevraagd op een ‘female-only‘-evenement. Terwijl een goede mix op het podium nu juist zo belangrijk is voor het delen van verschillende verhalen en inzichten.‘ Blijleven heeft daarom samen met TEDx-organisator Jessika Lynch de community WomenTalkTech opgezet, dat meer vrouwen op de bühne moet krijgen. Lynch: ‘We streven naar een betere man/vrouw-balans op events. Deze moet komen van bedrijven, collega-mannelijke sprekers en organisatoren van evenementen.‘
Lees hele artikel: https://www.marketingtribune.nl/b2b/nieuws/2019/03/vrouwen-ondervertegenwoordigd-op-marketing-events/index.xml
Facebook 15 jaar. Een terugblik
5 februari 2019, Nederlands Media Nieuws
Eerste alinea of samenvatting:
Facebook is alweer 15 jaar oud. En het waren rumoerige jaren. Het begon allemaal toen de jonge Mark Zuckerberg in 2004 besloot dat Harvard een smoelenboek nodig had. Wat hij toen nog niet wist is, dat het platform 31 december 2018 maar liefst 2,32 miljard maandelijkse actieve gebruikers zou hebben, waarvan 10 miljoen Nederlanders.
Het is Facebook‘s missie om mensen de kracht te geven om communities te bouwen en de wereld dichter bij elkaar te brengen. Mensen gebruiken Facebook om verbonden te blijven met vrienden en familie, om te ontdekken wat er in de wereld aan de hand is en om te delen en uit te drukken wat belangrijk voor hen is.
Lees hele artikel: https://www.nederlandsmedianieuws.nl/columns/Column-Maartje-Blijleven-Facebook-15-jaar-Een-terugblik/
Eerste alinea of samenvatting:
Je spreekt regelmatig (gratis) op events, deelt je verhalen op social media en steeds meer mensen weten je via via te vinden als spreker en expert. Hartstikke leuk! Maar het kost ook erg veel tijd. Tijd waarin je geen geld kunt verdienen. De grootste uitdaging is dus: hoe zet je die gratis keynotes om naar harde euros?
Het grootste probleem als je gratis spreekt op events, is de tijd die het je kost. Tijd om met de organisatie te overleggen wat hun wensen zijn, je te verdiepen in de doelgroep, een goed verhaal in elkaar te zetten, een mooie powerpoint presentatie te ontwerpen, je verhaal te oefenen, reistijd naar de locatie, de talk zelf, en natuurlijk de tijd erna die je gebruikt om te netwerken en vragen te beantwoorden. Vooral als beginnend spreker ben je zo een week fulltime bezig met het voorbereiden en doen van een keynote. En dat geeft niet als je een duidelijk doel voor ogen hebt. Maar op een gegeven moment wil je deze investering, direct of indirect, natuurlijk wel terug verdienen.
Hoe pak je dat aan?
Lees hele artikel: https://vrouw.nieuws.nl/2019/01/24/hoe-word-je-binnen-een-jaar-betaald-keynote-spreker-deel-3-van-niets-naar-harde-euros/
Deze social media trends zijn hot & happening in 2019
18 januari 2019, Nederlands Media Nieuws
Eerste alinea of samenvatting:
Op misschien wel de meest spraakmakende dag van het jaar in de Nederlandse televisiewereld je tv-debuut maken. Dat overkwam mij toen ik naast Albert Verlinde, Jan Versteegh en Sebas Boers mocht aanschuiven als Digital Community expert bij 6 Inside.
Vanzelfsprekend ging er veel aandacht uit naar de overstap van Linda de Mol naar Talpa. Wat een nieuws! Maar ook TikTok en de laatste social media trends kwamen aan bod. In de uitzending heb ik al drie trends besproken; voor de lezers van Nederlands MediaNetwerk zet ik hier de zes belangrijkste social media trends van 2019 op een rij.
Lees hele artikel: https://www.nederlandsmedianieuws.nl/columns/Column-Maartje-Blijleven-Deze-social-media-trends-zijn-hot-happening-in-2019/
Eerste alinea of samenvatting:
Wat mijn doorbraak had moeten worden als internationale spreker veranderde in een nachtmerrie: ik kreeg een blank-out op het podium van mijn eerste Europese congres.
Ik keek heel erg uit naar dit optreden en had mijn speech zeker twintig keer geoefend. Dus ik dacht dat ik ging rocken op dat podium, maar ik had het mis. Door een fout in de techniek raakte ik uit mijn verhaal en kreeg ik een blank-out.
Ik stond op een groot podium in de spotlight en kwam niet meer uit mijn woorden, terwijl driehonderd man vanuit de zaal toekeek. Ondertussen gingen mijn gedachten razendsnel: stop hiermee en begin je talk! Je verpest het! Mijn mond werd steeds droger en het praten ging steeds moeilijker. Ik was de draad kwijt. Dat was echt een afschuwelijke ervaring.
Lees hele artikel: https://vrouw.nieuws.nl/2019/01/17/hoe-word-je-binnen-een-jaar-betaald-keynote-spreker-deel-2-vallen-en-weer-opstaan/
Hoe word je binnen een jaar betaald keynote spreker? Deel 1
10 januari 2019, Vrouw Nieuws
Eerste alinea of samenvatting:
Het is onmogelijk om een keynote spreker te zijn op internationale evenementen als je niet voor een internationaal, groot bedrijf werkt, zo werd mij verteld. Het probleem: ik was net begonnen als ondernemer en nog niet bekend bij evenement organisatoren als spreker. Maar ik wilde wel graag spreken op internationale evenementen om mijn passie te delen over de kracht van online communities. Wat zijn je eerste stappen om thought leader te zijn in je vak?
Lees hele artikel: https://vrouw.nieuws.nl/2019/01/10/hoe-word-je-binnen-een-jaar-betaald-keynote-spreker-deel-1/
Online communities zijn onmisbaar voor goed klantcontact
4 januari 2019, ATPI
Eerste alinea of samenvatting:
Hoe slagen bedrijven erin om het vertrouwen te winnen van de doelgroep, belangrijke informatie te ontsluiten en een langdurige relatie aan te gaan met mensen? Versnellen in leren en optimaliseren en dit inzetten voor productontwikkeling en effectievere marketingcommunicatie, dàt kan met de inzet van online communities. Digital Marketing-expert Maartje Blijleven legt uit hoe.
Maartje Blijleven heeft als marketingcommunicatie expert ruim 18 jaar ervaring met communities. Ze is oprichter van We love communities en mede-oprichter van IncludeNow. en WomenTalkTech. Maartje doet momenteel research naar succesvolle communities voor haar boek dat dit najaar verschijnt.
Branded community‘s: wat is een community?
3 december 2018, SOCIAL.INC news
Eerste alinea of samenvatting:
Online communitys zijn hot. Eigenlijk zijn ze altijd hot geweest, maar in de nasleep van de Grote Facebook Fuckups (van data leaks en Instas fakeness, tot algoritmes die organisch bereik lieten kelderen) zien steeds meer professionals baat bij een owned community waar hun merk weer dichter tot de klant komt. En net als met iedere hype springt iedereen overhaast op de b(r)and wagon. We willen iets met een community. Net als dat we ooit iets met een app en iets met social wilden. Maar wat houdt iets met een community precies in? Wat voor communitys zijn er en is het wel iets voor jou(w merk)? In deze blogreeks duik ik dieper in op het fenomeen en spreek ik diverse experts. Met vandaag de vraag: wat maakt een community?
Er zijn honderden verschillende soorten communitys. Communitys voor personal branding (hallo, influencers), idealistische communitys, interne communitys, gesloten online communitys, fora, WhatsApp-groepen met vrienden. Je kunt het zo gek niet bedenken of er bestaat wel een community voor. Neem maar eens een kijkje op Reddit of zoek op Facebook op een willekeurig onderwerp en er bestaat wel een groep voor. Facebook is een community, maar bestaat tegelijkertijd ook uit weer ontelbare sub-communitys in de vorm van groepen. Om beter te begrijpen welke soorten communities er zijn en wat een community precies is interview ik Maartje Blijleven.
Maartje is de oprichter van We love communities en mede-oprichter van IncludeNow. en WomenTalkTech. Ze geeft regelmatig keynote speeches over de kracht van (online) communities en schrijft daar op dit moment ook een boek over. Zij geeft aan dat een online community grofweg aan vijf kenmerken moet voldoen. (...)
Lees hele artikel: https://socialinc.nl/content/branded-communitys-wat-is-een-community/
In de spotlight: Maartje Blijleven van We love communities
30 november 2018, Nieuws.nl
Eerste alinea of samenvatting:
Deze week vindt de European Women in Tech conferentie plaats in de Rai in Amsterdam. Volgens Maartje Blijleven is het heel goed dat er zon event is. Het is belangrijk voor de bewustwording, maar ik zou willen dat alle tech events een fifty fifty balans hebben als het gaat om vrouwelijke en mannelijke deskundigen die op het podium staan. Om die reden is ze samen met Jessika Lynch een jaar geleden WomenTalkTech gestart, omdat ze vinden dat er te weinig vrouwelijke experts op het podium staan bij tech en innovatie events.
Al ruim achttien jaar werkt digital consultant en community expert Maartje Blijleven voor grote bedrijven als KLM, Postcode Loterij en Heineken, waarbij diversiteit en communities altijd belangrijk zijn geweest. Nu richt ze zich daar volledig op. Van huis uit heeft ze meegekregen dat het normaal is dat iedereen gelijkwaardig is, maar toen ze ging werken voor grote merken zag ze dat de corporate wereld er heel anders uitzag. In het bedrijfsleven, in de media en op podia zie je een heel eenzijdig beeld, waar voornamelijk witte mannen het voor het zeggen hebben.
(...)
Lees hele artikel: https://nieuws.nl/populair/20181130/in-de-spotlight-maartje-blijleven-van-we-love-communities/
Web summit in Lissabon: steeds meer vrouwen in tech
9 november 2018, Nieuws.nl
Eerste alinea of samenvatting:
Het wordt gezien als de grootste tech conferentie van de wereld, waar technologie, innovatie en ondernemerschap de focus hebben: de Web Summit in Lissabon, die deze week plaatsvindt. 70.000 duizend mensen uit 170 landen komen samen, waaronder ook een grote delegatie uit Nederland. Van kleine start-ups tot CTOs van toonaangevende bedrijven uit de Fortune 500: allemaal delen zij hun passie voor technologie.
Het begon acht jaar geleden met een simpel idee: laten we de tech community met alle industrieën, zowel oude als nieuwe, met elkaar verbinden. Het resoneerde, want de Web Summit is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het grootste technologie event van de wereld. Presentaties van de nieuwste gadgets, leerzame workshops, bijzondere talks, interessante exposanten en investeerders: Web Summit heeft het allemaal.
Een van de Nederlandse vrouwen die ook aanwezig is, is Maartje Blijleven, mede-oprichter van WomenTalkTech. Zij wil dat er meer vrouwen op het podium staan bij tech events om hun deskundigheid te delen.
Lees hele artikel: https://nieuws.nl/algemeen/20181108/web-summit-lissabon-steeds-meer-vrouwen-tech/
Tips van de beste community experts
2 november 2018, Media Perspectives
Eerste alinea of samenvatting:
De creatieve industrie heeft communities nodig om relevant te blijven in de snel veranderende wereld waarin we nu leven. Volgens het CBS vertrouwen we elkaar meer (62%) dan we media (32%) vertrouwen. Op basis hiervan kunnen we volgens Maartje Blijleven (We love communities) concluderen dat dit hét moment is om communities te gebruiken om zakelijke doelen te bereiken. Want communities hebben twee keer zoveel kans om ons te overtuigen om iets te kopen of ons op een bepaalde manier te gedragen, dan de media tegenwoordig kan. Tijdens het Cross Media Café op 30 oktober presenteerden sprekers over het bouwen van communities rondom merken. Goede tips en tricks van onder andere de DYTG, Omroep Max en Ouders van Nu.
Lees hele artikel: https://mediaperspectives.nl/publicationdoc/tips-van-de-beste-community-experts/
IncludeNow wil noodzaak aantonen van diversiteit in marketing
7 mei 2018, Marketingfacts
Eerste alinea of samenvatting:
Met de diversiteit in het marketingvak is het slecht gesteld. Om daar iets aan te veranderen hebben vier marketingprofessionals in april de stichting IncludeNow opgericht. Daaromheen hangt een community van sympathisanten, die meewerkt aan concrete initiatieven, waaronder een online platform. "Als je niet de taal van alle doelgroepen spreekt, dan verkoop je minder producten."
Lees hele artikel: https://www.marketingfacts.nl/berichten/includenow-wil-noodzaak-aantonen-van-diversiteit-in-marketing
‘IncludeNow wil noodzaak van diversiteit aantonen‘
6 april 2018, MarketingTribune
Eerste alinea of samenvatting:
Met de diversiteit in het reclame- en marketingvak is het slecht gesteld. Om daar iets aan te veranderen hebben vier marketingprofessionals in april de stichting IncludeNow opgericht. ‘We willen de noodzaak aantonen, niet met het vingertje wijzen.‘
‘Is dit de branche die wij willen zijn? Nee. Dus, tijd voor positieve actie. Doe mee. Uit principe!‘ Dit pleidooi valt te lezen in de Facebook-groep ‘Diversiteit in Marketingcommunicatie, Digital, Reclame en Media‘ waar het afgelopen jaar veel discussies zijn gevoerd over hoe divers ons vak is en zou moeten zijn.
Uit deze groep kwamen inmiddels meerdere brainstorm-meetings voort, gehouden in het kantoor van Result Recruitment in hartje Amsterdam. Ook uw verslaggever schoof aan en dacht mee. De locatie is niet toevallig gekozen, want Result-partner Arno Peperkoorn is een van de initiatiefnemers van wat inmiddels een echte stichting is en IncludeNow heet. Volop aanleiding om een paar vragen te stellen aan hem en mede-oprichter Maartje Blijleven, digital marcom-expert.
Lees hele artikel: http://marketingtribune.nl/bureaus/nieuws/2018/04/includenow-wil-noodzaak-van-diversiteit-aantonen/index.xml
A Handbook for the Next Generation of Ambitious Female Leaders
8 maart 2018, Little Black Book
Eerste alinea of samenvatting:
This is the introduction of a six-part series called A Handbook for the Next Generation of Ambitious Female Leaders. The series is based on 18 interviews from top women and aims to empower young women in the transition from university to their first full-time workplace.
The 18 women featured in this piece have been so generous with their time and knowledge for which I am indescribably grateful. I look forward to, one day, following in their footsteps and sharing what I know with others. And, in part, thats what this Handbook means to me. Were stronger when we support and celebrate each other.
(ik ben een van de 18 vrouwen die voor deze artikelenreeks geïnterviewd zijn, meer artikelen volgen de komende weken op LBBonline.com)
Lees hele artikel: https://lbbonline.com/news/a-handbook-for-the-next-generation-of-ambitious-female-leaders/
Eerste alinea of samenvatting:
Het is hoog tijd dat we diversiteit serieus nemen als marketing-, media- en reclameprofessionals, vindt de stichting Include Now. Deze groep wil met hun platform zorgen dat reclame en media echt representatief worden voor de samenleving.
Afgelopen december ontstond het idee voor een stichting. Het initiatief komt van Maartje Blijleven (coach en digitaal strateeg), Arno Peperkoorn (directeur Result Recruitment), Nadine Ridder (creatief strateeg) en Stephan Alspeer (digitaal strateeg).
De stichting heeft vier doelen: inspireren, motiveren, faciliteren en standaardiseren. Inspireren en motiveren doen de leden bijvoorbeeld door te spreken op congressen, scholen te bezoeken en columns te schrijven. Ze zoeken samenwerking en zitten bijvoorbeeld aan tafel bij de coalitie Beeldvorming in de Media (van Women Inc., RTL Nederland, NPO en Vice Benelux).
Digitale transformatie begint bij de directie
23 november 2017, LinkedIn
Eerste alinea of samenvatting:
De oude manier van marketing, communicatie en reclame werkt niet meer. Steeds meer organisaties gaan een digitale transformatie door om duurzaam concurrentie-voordeel te behouden. Dat begint met de digital mindset van de directie.
Lees hele artikel: https://www.linkedin.com/pulse/digitale-transformatie-begint-bij-de-directie-maartje-blijleven/
Cannes Lions: meer diversiteit is echt nodig
26 juni 2017, Emerce
Eerste alinea of samenvatting:
Tijdens mijn eerste Cannes Lions ervaring in 2014 viel me al op dat het publiek geen goede afspiegeling is van onze multiculturele en diverse samenleving. Voornamelijk witte heteromannen van 35-50 bepalen op Cannes Lions het straatbeeld, spreken op het evenement en halen de prijzen op. Diverse groepen als vrouwen, etnische minderheden en LHBTs* zijn veruit in de minderheid op topposities. Meer diversiteit is écht nodig.
Lees hele artikel: https://www.emerce.nl/opinie/cannes-lions-meer-diversiteit-is-echt-nodig
Gemeenschappen van liefde
1 januari 1970, BNR Zakendoen
Eerste alinea of samenvatting:
Om succesvol een community op te richten moet je liefde geven. Dat is een van de lessen uit het boek ‘We Love Communities‘ van Maartje Blijleven.
Vanaf minuut 43 is het interview met mij, van ongeveer 10 minuten.
Lees hele artikel: https://www.bnr.nl/player/audio/10131264/10390464