1

You can‘t be what you can‘t see

Over VIDM

Mediaplatform VIDM zet zich sinds 2008 in voor een realistische afspiegeling van de maatschappij in de media. Dat betekent: meer diversiteit aan deskundigen. Tot op heden bieden de Nederlandse media nog steeds geen goede afspiegeling van de Nederlandse bevolking. Terwijl juist de media een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan die belangrijke, evenwichtige beeldvorming. 

Geïnteresseerd in het onderwerp diversiteit, beeldvorming en media? Op youcantbewhatyoucantsee.com verzamelen we speciaal voor jou alle artikelen en onderzoeken.

Ontbreekt er een artikel of onderzoek? Laat het ons weten

Missie

Mensen met verschillende achtergronden, ideeën en meningen, mannen en vrouwen, ze zijn allemaal nodig voor een brede weergave van de realiteit. Bovendien weten we inmiddels genoeg over het effect van goede rolmodellen, of het nou jouzelf betreft of 'de ander'.

Media scheppen een kader van de werkelijkheid waarin wij gaan geloven. Als het aandeel van vrouwen en mensen van kleur in de maatschappij eenzijdig wordt belicht, heeft dat effect op hoe wij kijken naar hun rol. En op de boodschap die hiermee onbewust (door ons) aan de volgende generatie wordt doorgegeven.

Hoe vaak vrouwen, mannen en mensen van kleur worden geportretteerd dóet er toe en in welke rol evenzo. VIDM begon in 2008 als Vrouwen In De Media, maar zet zich tegenwoordig in voor een bredere diversiteit: Vaker In De Media. 

Oprichter

In de tijd dat Janneke van Heugten een PR-bureau voor vrouwelijke ondernemers runde, klopten er veel mensen aan met verhalen die media-aandacht verdienden. Niet iedereen kan echter het tarief van een PR-bureau betalen, heeft een eigen PR-medewerker of heeft journalisten in zijn of haar netwerk. Ze ging daarom op zoek naar een manier om al die mensen te ondersteunen zodat ook hun verhalen een weg naar de media zouden vinden. Zo is Mediaplatform VIDM ontstaan.

“Een diverser geluid in de media. Meer verschillende rolmodellen op het mediapodium. Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen te ondersteunen in het realiseren van media-aandacht, zodat de experts in de media een afspiegeling vormen van de Nederlandse maatschappij. En daarom kies ik niet voor marktconforme prijzen, maar voor toegankelijkheid en met goed gevoel ondernemen. Ondernemen met deze missie voelt geen dag als werken”, aldus Van Heugten.

Vrouw In De Media Awards

De Vrouw in de Media Award is een initiatief van Mediaplatform VIDM en Sprekersbureau ZijSpreekt. Met de award willen we vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden. 

Hoofdeconoom ING Nederland, Marieke Blom, is de winnaar van de twaalfde landelijke Vrouw in de Media Award 2020. Eerder ging de landelijke award naar Iva Bicanic, coördinator Centrum Seksueel Geweld (2019), Janneke Wittekoek, cardioloog en directeur van de Heartlife kliniek (2018), Annemarie Heite, woordvoerder aardbevingsproblematiek Groningen (2017), atleet Daphne Schippers (2016), longarts Wanda de Kanter (2015 en 2014), dressuurrijder en zakenvrouw Anky van Grunsven (2013), directeur Stichting Vluchteling Tineke Ceelen (2012), Arabist Petra Stienen (2011), de politici Femke Halsema (2010) en Neelie Kroes (2009).

De prijswinnaar ontvangt een beeld gemaakt door kunstenares Ellen Buchwaldt. 

  Nomineer vrouwelijke deskundige