1

Netwerken met journalisten

Medialunch

Vraag jij je af of journalisten en redacties wel op jouw verhaal zitten te wachten? Zou je de stap richting publiciteit wel willen zetten, maar weet je niet hoe je het aan moet pakken? Wil je journalisten effectief benaderen? 

Iedere dinsdag van 12 tot 13 uur Zoomluncht Janneke van Heugten met een speciale mediagast. Schuif ook aan, stel je vragen in de chat en ontdek hoe je jouw persbenadering succesvoller maakt. 
 

  • De Medialunch is voor alle leden toegankelijk. Ook voor leden met een gratis lidmaatschap.
  • Kijk welke mediagast aansluit bij jouw expertise en achtergrond, zodat je jouw kans op publiciteit vergroot. 
  • Stel je vragen kort en bondig in de chat tijdens de online lunch.
  • Alle Medialunches worden opgenomen en zijn daarna beschikbaar in de kennisbank
     

Mediaplatform VIDM heeft als doel om een realistische afspiegeling van de maatschappij in de media te stimuleren. Met een brede diversiteit aan deskundigen.

Scroll snel naar:
JuniJuliAugustusSeptemberOktoberNovemberDecemberJanuariFebruariMaartAprilMei

Rebecca van Dam, freelance redacteur radio, tv, online (o.a. NOS)

6 juli 2021

Rebecca van Dam is freelance redacteur radio, tv en online bij o.a. de NOS en Omroep Max. "Als freelancer kom ik op heel veel verschillende werkplekken. Daardoor heb ik een groot netwerk en brede kennis van het medialandschap Bij het NOS Journaal heb ik het klappen van de zweep geleerd. Acuut handelen bij groot nieuws, altijd oog hebben voor wat nieuws is en kan worden. Snel handelen, samenvatten en kort maar duidelijk formuleren. Vanuit die ervaring kan ik communicatie-advies geven: Inschatten hoe een activiteit, gebeurtenis of organisatie onder de aandacht van een redactie komt. Maar ook adviseren in welke zaken mogelijk gevoelig liggen of voor negatieve publiciteit kunnen zorgen", aldus Rebecca.   Wil je met jouw verhaal en expertise zichtbaar worden in de media? Meld je dan aan voor deze VIDM Medialunch. Deelname is gratis. 

Info en aanmelden

Robert Ellenkamp, hoofdredacteur Agrio

13 juli 2021

Robert Ellenkamp is hoofdredacteur van Agrio, een uitgeverij die zich richt op boeren met titels zoals Vee&Gewas, Melkvee, Akkerwijzer en Pluimveeweb. Hij werkt al 22 jaar bij het bedrijf en begon er als nieuwsjournalist en groeide met het bedrijf mee. De laatste twaalf jaar is hij redactioneel eindverantwoordelijk voor alle vakbladen, websites, evenementen en webinars. Zijn eigen aandachtsgebied ligt op het spanningsveld landbouw en natuur met speciale aandacht voor de beleidskant van de overheid. Agrio geeft de vier regionale tweewekelijkse landbouwbladen Vee&Gewas, Veldpost, Stal&Akker en Agraaf op print uit. Vier sectorale vakbladen Melkvee (12x), Akker (11x), Pig Business (9x) en Pluimveeweb (5x) met bijbehorende websites voor de dagelijkse nieuwsvoorziening Melkvee.nl, Akkerwijzer.nl, Pigbusiness.nl en Pluimveeweb.nl. Op het gebied van mechanisatie 11 keer per jaar Trekkerweb in combinatie met de website Trekkerweb.nl. En voor een doelgroep die geïnteresseerd is in voeding en hoe voedsel tot stand komt het kwartaal bookazine Vork.  Benieuwd wanneer jouw expertise interessant is voor een van deze titels? Meld je dan aan voor deze VIDM Medialunch. Deelname is gratis. 

Info en aanmelden

Amnon Vogel, hoofdredacteur bij RetailTrends

20 juli 2021

Amnon Vogel is hoofdredacteur bij RetailTrends. RetailTrends Media is dé informatiebron voor professionals in retail & brands. RetailTrends vormt met RetailNews en diverse retailevents een platform voor het signaleren en duiden van relevante ontwikkelingen in de branche.  Doelgroep RetailTrends • Directie, management en staffunctionarissen van retail & brandsorganisaties • Ondernemers met meerdere merken of retailvestigingen • Overige professionals in retail & brands: onder meer adviseurs, overheden, toeleveranciers RetailTrends.nl heeft per maand 150.000 views en 195.000 unieke lezers.  De RetailTrends nieuwsbrief heeft 30.000 dagelijkse nieuwsbriefabonnees. Ontdekken of jouw expertise en/of verhaal interessant is voor RetailTrends en hoe je het beste contact legt met de redactie? Schrijf je dan in voor deze VIDM Medialunch. Deelname is gratis. 

Info en aanmelden

Esther Kreukniet, lifestyle editor bij Talkies Magazine, freelance journaliste bij diverse tijdschriften

10 augustus 2021

Esther Kreukniet is sinds 2006 lifestyle editor bij Talkies Magazine, freelance journaliste bij diverse tijdschriften en zelfstandig communicatie adviseur voor het MKB. Ze is schrijfster, journaliste, moeder van Bo (20) en woont vlakbij Rotterdam. Ze is allround marketeer, copywriter en geeft al 15 jaar workshops op gebied van creatief en zakelijk schrijven. Zeven jaar geleden is ze een e-commerce online platform met webshop voor schrijvers en ondernemende vrouwen begonnen, genaamd Writing Girl. Ze schrijft vaak artikelen over ondernemers, lifestyle en empowerment voor vrouwen. Esther heeft een MBA in Finance & Marketing van Business School Lausanne en heeft op internationaal niveau haar sporen verdiend op het gebied van marketing en communicatie. Tevens publiceerde ze de boeken Beau Ravage, Façade, Carte Blanche en Noblesse Oblige bij Uitgeverij Boekerij/Meulenhoff, The House of Books en Ellyssy Crime.  Meld je aan voor deze VIDM Medialunch en stel je vragen aan Esther. Deelname is gratis.     

Info en aanmelden

Extra Medialunch: Japke-d. Bouma, columnist en eindredacteur NRC

16 augustus 2021

Japke-d. Bouma doet de eindredactie voor de eerste nieuwspagina's van NRC Handelsblad en nrc.next. Ze schrijft verder wekelijks een column op woensdagen in NRC en nrc.next over kantoorclichés en hoe kantoor te overleven én een taalcolumn op vrijdag.  Voorheen was Japke-d. als eindredacteur redactie binnenland mede verantwoordelijk voor de samenstelling en inhoud van de binnenland pagina's van NRC Handelsblad en nrc.next.  Als coördinator nrx.next werkte ze afwisselend in de dag- en avonddienst om (in a nutshell) onderwerpen te bedenken voor next, verhalen uit te zetten en te begeleiden. Japke-d. zorgde ervoor dat de krant juist bekopt was en pakkend genoeg voor de lezer en op tijd af was voor de drukker.   Ontdekken wanneer jouw deskundigheid en onderwerp interessant is? Erachter komen hoe de redactie van NRC werkt? Meld je dan aan voor deze VIDM Medialunch. Deelname is gratis. 

Info en aanmelden

Leo van Marrewijk, AD Nieuwsmedia

17 augustus 2021

Leo van Marrewijk is freelance journalist (verslaggever, bureauredacteur en eindredacteur) voor onder meer AD Magazine, hij maakt onder meer (reis)reportages in binnen- en buitenland.  Voor het &-katern, een bijlage bij de voormalige Wegener-kranten (oa De Stentor, Tubantia, Eindhovens Dagblad, PZC) schrijft huh achtergrondartikelen over uiteenlopende onderwerpen, variërend van 'gesjoemel met voeding', 'verkeersboetes in het buitenland' tot 'winkelen in 2020'. Ontdekken of jouw verhaal interessant is voor Leo? Schuif dan aan bij deze gratis Zoomlunch.

Info en aanmelden

René van Brakel, hoofdredacteur EenVandaag

24 augustus 2021

René van Brakel (45) is hoofdredacteur van EenVandaag, het dagelijkse actualiteitenprogramma van AVROTROS op NPO1. Met dagelijks ruim een miljoen kijkers. EenVandaag is er ook online en op werkdagen op NPO Radio 1 van 16 tot 17 uur. Het nieuws en gesprek van de dag, achtergronden en duiding bij actuele thema's en bovenal met de mensen die het nieuws raakt, niet over hen. EenVandaag is een (meer op binnenlands nieuws) gerichte actualiteitenrubriek met reportages uit het hele land. "Het draait om de persoonlijke relevantie van het nieuws, het blootleggen van misstanden en onrechtvaardigheid en bovenal toegankelijke duiding en analyses", vindt Van Brakel.  De rubriek ontstond in 1993 als 2Vandaag na een fusie van verschillende actualiteitenprogramma's, sinds 2006 is het te zien op NPO1 als EenVandaag.  Van Brakel is ook eindverantwoordelijk voor de AVROTROS-programma's op NPO Radio 1, zoals Dr. Kelder & Co met Jort Kelder, Humberto, Blok & Toine en Miss Podcast. Hij is sinds 2017 hoofdredacteur van EenVandaag en werkte daarvoor jarenlang voor de NOS. Zowel in leidinggevende functies als in meer inhoudelijke rollen; hij was presentator en eindredacteur en werkte onder meer voor Met Het Oog op Morgen en NOS op 3. René van Brakel begon zijn journalistieke carrière bij Omroep Brabant waar hij jarenlang radio- en tv-programma's maakte.   Ontdekken hoe de redactie werkt, wanneer jouw onderwerp interessant is en hoe je het beste contact met de redactie kunt zoeken? Schuif dan aan bij deze gratis Zoomlunch.  

Info en aanmelden

Kees Pijnappels, hoofdredacteur Advocatenblad

31 augustus 2021

Het Advocatenblad is de titel voor Nederlandse advocaten. Het schept orde in de informatie door actuele ontwikkelingen op relevantie voor de advocatuur te selecteren en erover te berichten. Het Advocatenblad wil in zijn berichtgeving informeren, opiniëren en inspireren. Het Advocatenblad doet dit vanuit een onafhankelijke positie, maar geeft als officieel orgaan van de Nederlandse Orde van Advocaten de Orde de ruimte om advocaten voor te lichten. Het Advocatenblad biedt een podium aan advocaten en vertolkt zo ook de stem van de advocatuur naar de wereld buiten de advocatuur. Hoofdredacteur Kees Pijnappels draait al enige tijd mee in de journalistiek. Zo werkte hij jarenlang bij het Algemeen Nederlands Persbureau, in verschillende functies en op verschillende plekken. Het Binnenhof in Den Haag en de Europese Unie in Brussel zijn er daar twee van. Van 2006 tot 2012 was hij hoofdredacteur van dagblad De Gelderlander in Nijmegen. Daarna was hij enkele jaren hoofdredacteur van De Persdienst, de algemene redactie van diverse regionale kranten. Sinds 2016 werk hij bij het Advocatenblad. Ben je benieuwd hoe de redactie werkt en of je zelf een bijdrage zou kunnen leveren? Schrijf je dan in voor deze VIDM Medialunch. Deelname is gratis. 

Info en aanmelden

Sylvia Aue, hoofdredacteur +Gezond

7 september 2021

Sylvia Aué (58) publiceerde in tal van vrouwenbladen, zoals Viva, Marie Claire, AvantGarde, Libelle, Margriet, Cosmopolitan en Elle. Tegenwoordig is ze hoofdredacteur van +Gezond, een glossy over lichamelijke en geestelijke gezondheid (6 edities per jaar, 125.000 verkochte exemplaren per editie). Ontdekken of jouw verhaal interessant is voor +Gezond? Schuif dan aan bij deze gratis Zoomlunch.  

Info en aanmelden

Kirsten Paulus, presentator bij L1

14 september 2021

Kirsten is sinds jaren te horen en te zien bij L1, de regionale omroep van Limburg. Op L1 TV presenteert zij 'Limburg Centraal', het dagelijkse actualiteitenprogramma.  Kirsten Paulus studeerde Theater, Film- en Televisiewetenschappen  aan de Universiteit Utrecht. Na haar studie werkte zij als marketingmanager in diverse theaters en bij theatergezelschappen. Voordat zij bij L1 aan de slag ging, werkte zij 9 jaar bij Theater Heerlen, o.a. als toneelprogrammeur. ​'Wat wil je worden als je groot bent?’ Kirsten wist het al toen ze 8 jaar was: ‘Nieuwslezer’. Die droom is uitgekomen bij L1! Een vak waarmee ze nog lang niet klaar is. Ontdekken wanneer jouw deskundigheid en onderwerp interessant is voor L1? Meld je dan aan voor deze VIDM Medialunch. Deelname is gratis.    

Info en aanmelden

Claudia Straatmans, hoofdredacteur NOUVEAU & Nouveau Digitaal & Happy50 (onder voorbehoud)

21 september 2021

Claudia Straatmans is hoofdredacteur van NOUVEAU. Nouveau is voor Claudia Straatmans de 7de glossy, die ze leidt. Voorheen gaf ze leiding aan de redacties van Cosmopolitan, Marie Claire, Beau Monde en Happy in Shape. "Als glossy hoofdredacteur is nu mijn grootste uitdaging om je magazinemerk zo te veranderen dat je nog relevant bent. De luxe van de oude glossies (materieel) is namelijk totaal weg door corona. Luxe definiëren we nu vooral als wellbeing (ipv welvaart). Daarnaast ben ik natuurlijk een hoofdredacteur die continu nieuwe projecten in de markt zet, naast Happy50 straks in september ook een wandelboek", aldus Claudia.   Ontdekken of jouw verhaal interessant is voor NOUVEAU? Schuif dan aan bij deze gratis Zoomlunch.  

Info en aanmelden

Sara van Gorp, chef Mezza

28 september 2021

Mezza is het magazine van het AD, BN DeStem, Brabants Dagblad, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, de PZC, de Stentor en Tubantia. Met een miljoen abonnees heeft het een divers lezerspubliek. De chef van Mezza, Sara van Gorp, heeft meer dan 20 jaar ervaring in de magazinewereld. Als interviewer: ze deed er talloze voor onder meer HP/de Tijd, Marie Claire, Vrij Nederland en voor (online) tv-programma’s. Als maker: ze was chef redactie van verschillende magazines en hoofdredacteur van o.a. Kek Mama. En als vernieuwer: in haar acht freelance jaren was Sara betrokken bij de opzet van verschillende nieuwe magazines. Ook deed zij de content strategie voor Oudersvannu.nl en maakte zij met haar team Kekmama.nl tot een succesvol online platform. (bron: De Gelderlander)   Ontdekken wanneer jouw deskundigheid en onderwerp interessant is voor Mezza? Meld je dan aan voor deze VIDM Medialunch. Deelname is gratis.   

Info en aanmelden

Eric Verweij, hoofdredacteur Cobouw

5 oktober 2021

Eric Verweij is hoofdredacteur van Cobouw, sinds 1867 de onafhankelijke nieuwsbron voor bouwend Nederland. Cobouw schrijft over marktontwikkelingen, duurzaamheid, innovatie, bouwkwaliteit, aanbesteden en infrastructuur.  Naast Cobouw is Eric ook redactioneel eindverantwoordelijk voor de installatietitels binnen de uitgeverij. Hij werkt sinds 1996 in de journalistiek en sinds 1999 als hoofdredacteur voor diverse titels (o.a. Computer!Totaal, Tips&Trucs, ZOOM.nl, NAP). Als hoofdredacteur voor Cobouw is hij ook gefocust op de digitale transitie van het merk en het redactioneel aanjagen van innovatie/duurzaamheid en diversiteit in de bouw, via publicaties en events. In zijn vrije tijd is hij een enthousiaste iPhone fotograaf op Instagram (@ericverweij). Ontdekken of jouw verhaal interessant is voor Cobouw en hoe je het beste contact legt met de redactie? Schrijf je dan in voor deze VIDM Medialunch. Deelname is gratis.   

Info en aanmelden

Freek Staps, Hoofdredacteur ANP

12 oktober 2021

Als ervaren verslaggever bij NRC Handelsblad, een voormalig Amerikaans correspondent, een Harvard Fellow en een bekroonde journalist, is Freek Staps de hoofdredacteur van het Nederlandse nationale persbureau ANP, een start-up coach, een universiteitsprofessor in de journalistiek en contentmarketing en bestuurslid bij Stimuleringsfonds voor de Journalistiek. Het Algemeen Nederlands Persbureau BV is het grootste Nederlandse persbureau. Jaarlijks levert het ANP ruim 160.000 nieuwsberichten en 600.000 foto's. Het persbureau verzorgt dagelijks tientallen radio-uitzendingen en videoreportages.  Zo komen ze aan het nieuws Een deel van het nieuws is aangekondigd; denk aan demonstraties en gebeurtenissen in de politiek. De ANP-verslaggevers vergaren verder zelf nieuws door het land in te trekken. Daarnaast krijgen ze veel tips en persberichten binnen.  Ten slotte speuren ze handmatig en met speciale tools sociale media af voor opvallende berichten.   Ben je benieuwd hoe de redactie werkt en of je zelf een bijdrage zou kunnen leveren? Schrijf je dan in voor deze VIDM Medialunch. Deelname is gratis.   

Info en aanmelden