1

VIDM Academy

Academy

Door media-aandacht groeit jouw status als deskundige. Het vergroot je zichtbaarheid, geloofwaardigheid en betrouwbaarheid als expert. Iedereen die alles uit het leven wil halen, iedereen die weet dat je maar een keer leeft? Die haalt eruit wat erin zit en pakt dat podium.  

Houd iets je nog tegen? Bijvoorbeeld onzekerheid over je verhaal of mening in het openbaar delen? Angst voor lastige vragen? Of wil je gewoon aan je performance werken? Tientallen kanjers van (media)trainers halen in de VIDM Academy jouw drempels weg en helpen je met sterkere zichtbaarheid.

Kies jouw online training!

De VIDM Academy wordt vormgegeven door een rijkdom aan vakmensen die klaar staan om jou verder te helpen met sterkere zichtbaarheid. De trainers hebben veel ervaring binnen hun specialisme en zijn hier naast VIDM dagelijks mee bezig.

Wil je de trainers buiten VIDM om boeken? Rechtstreeks contact opnemen met de trainers staat natuurlijk vrij. 

Scroll snel naar:
JuliAugustusSeptemberOktoberNovemberDecemberJanuariFebruariMaartAprilMeiJuni

Schrijf je ideale boekpitch (zodat niemand jouw verhaal kan negeren)

20 augustus 2024

Het boek is het perfecte, verdiepende medium voor een mediaprofessional, bijvoorbeeld als een verhaal meer diepgang behoeft of je een visitekaartje voor jouw bedrijf wil creëren. Heb je een boek geschreven? Of zou je jouw expertise weleens willen vangen in een boek? Of je jouw verhaal nu onder ogen wil brengen bij een algemene uitgeverij, of zelf een boek wil uitgeven: een krachtige boekpitch is onontbeerlijk. Je hebt maar één kans om jouw idee te presenteren aan die ene redacteur/dat mediaplatform/jouw doelgroep. Een mailtje met ‘hierbij mijn manuscript’ voldoet niet. Maar hoe overtuig je mensen dan van jouw verhaal? Dat gaan we uitvinden in deze training, waarin ook veel aandacht aan jouw persoonlijke boekidee wordt besteed.

Info en aanmelden

Kom door een overtuigende profilering in de media

27 augustus 2024

Deze webinar t.w.v. 99 euro is gratis voor lezers van het boek Vaker in de Media en voor leden met een betaald lidmaatschap. Profilering is nogal eens het laatste karweitje op de to-dolijst. Je weet dat het goed zou zijn om hier meer tijd aan te besteden, maar het schiet er vaak bij in. Je LinkedIn-profiel up-to-date, sterke socialmediaposts en je beeldmateriaal op orde. Je wilt het wel, maar veel vaker moet alles even snel tussendoor. En daarmee zet je jezelf op achterstand zodra de journalist jou door de zoekmachine haalt. Komt er nu echt naar boven wat je als expert wilt uitstralen? Is het kraakhelder over welk onderwerp jij de media te woord kunt staan? Of neem je eigenlijk nog geen ruimte in als betrokken en gedreven deskundige?  In deze webinar: Hoe maak je jouw profilering mediageniek? Wat overtuigt de journalist om contact met jou op te nemen? En hoe zorg je voor goede persfoto's? Van Heugten: "Net als het boek een praktisch ingestoken webinar om je te helpen met de volgende stap waardoor je vaker en beter in de media komt." Meld je aan en ontdek hoe je er met een overtuigende profilering voor zorgt dat je in de database van de redacties terechtkomt.   Praktisch: Deelname aan deze webinar is gratis en echt exclusief voor de lezers van het boek Vaker in de Media en leden met een betaald lidmaatschap. Houd jouw exemplaar van het boek als toegangsbewijs gereed tijdens de webinar (als je geen betaald lidmaatschap hebt). Het laatste half uur vindt plaats in breakout rooms en geeft je de mogelijkheid om van andere deelnemers feedback te krijgen op je VIDM-profiel.   TIP! Op pagina 315 van het boek vind je een kortingscode voor een betaald lidmaatschap. Met een Pro-lidmaatschap staat Janneke 12 maanden lang naast je als jouw publiciteitsexpert en vergroot je jouw netwerk met interessante journalisten. 

Info en aanmelden

Podium pakken als dagvoorzitter

29 augustus 2024

Journalisten willen experts die gemakkelijk uit hun woorden komen. Experts die comfortabel zijn in zichtbaarheid zijn extra aantrekkelijk voor de media. Podiumervaring is van wezenlijk belang. Wil je vlieguren maken? Wil je dagvoorzitter worden? Kom dan naar de VIDM training 'Podium pakken als dagvoorzitter.' Wat houdt het werkelijk in om dagvoorzitter te zijn. Wat moet een dagvoorzitter allemaal doen? Wat wordt er van je verwacht tijdens de voorbereiding? Moet je contact opnemen met de sprekers? Hoe kun je een optimale samenwerking opbouwen? Waar bemoei je je wel mee en waar niet? Hoe kun je kritisch kijken naar het programma, de tijdlijn, binnenkomst, zaalindeling en interviews voor een vlekkeloze uitvoering? Als je zelf een spreker bent, weet je dan waarom slim samenwerken met de dagvoorzitter van levensbelang is. Wat gebeurt er als er iemand uitvalt? Dan wordt de dagvoorzitter geraadpleegd. Schrijf je in voor deze training en onthul de geheimen van een succesvolle dagvoorzitter. Vergroot je professionaliteit en verhoog je impact op elk evenement!      

Info en aanmelden

Zo win je het hart van de journalist

10 september 2024

Deze webinar t.w.v. 99 euro is gratis voor lezers van het boek Vaker in de Media en voor leden met een betaald lidmaatschap.   Journalisten hebben meestal weinig tijd en overvolle mailboxen. Zij scannen mailtjes heel snel. Is het verhaal interessant voor de doelgroep van het programma? Is het echt iets nieuws? Waarom moet er nú aandacht voor dit onderwerp komen? Als journalisten moeten zoeken naar het journalistieke pareltje in je verhaal, is de deleteknop snel gevonden.  In deze webinar neemt Janneke van Heugten je mee in de belevingswereld van de journalist. Ontdek waarom het gesprek bij de koffieautomaat interessant is voor een journalist en hoe jij daar je voordeel mee doet. We staan ook stil bij de belangen van de journalist versus jouw belangen. Je contact met een journalist wordt effectiever en prettiger voor jullie allebei, juist als je ook oog hebt voor de belangen van de journalist. Als afsluiter krijg je een winstverdubbelaar. Door te leren in deelonderwerpen te denken, zorg je voor extra mediakansen.  In deze webinar: Waar slaat de journalist op aan? Hoe maak je de journalistiek aantrekkelijke vertaalslag van je boodschap? En hoe vermenigvuldig je jouw mediakansen met deelonderwerpen?   Van Heugten: "Net als het boek een praktisch ingestoken webinar om je te helpen met de volgende stap waardoor je vaker en beter in de media komt." Meld je aan en ontdek hoe je het hart van de journalist wint en vaker in de media komt!   Praktisch: Deelname aan deze webinar is gratis en echt exclusief voor de lezers van het boek Vaker in de Media en leden met een betaald lidmaatschap. Houd jouw exemplaar van het boek als toegangsbewijs gereed tijdens de webinar (als je geen betaald lidmaatschap hebt). Het laatste half uur vindt plaats in breakout rooms en geeft je de mogelijkheid om van andere deelnemers feedback te krijgen op jouw nieuwswaardige boodschap. TIP! Op pagina 315 van het boek vind je een kortingscode voor een betaald lidmaatschap. Met een Pro-lidmaatschap staat Janneke 12 maanden lang naast je als jouw publiciteitsexpert en vergroot je jouw netwerk met interessante journalisten. 

Info en aanmelden

Krachtiger en natuurlijker communiceren in de media

24 september 2024

Of je nu een interview geeft, een presentatie houdt of meedoet aan een 'ronde tafel' of debat, het helpt enorm als je dat kunt doen op een manier die echt klopt met wie jij bent en met je natuurlijke stijl van communiceren. Toch verliezen we vaak veel van onze natuurlijkheid als we ons in nieuwe of spannende situaties begeven. Hoe beter je weet wat jouw natuurlijke kracht en uitstraling als spreker is, hoe vanzelfsprekender het wordt deze ook volop in te zetten. Tijdens deze sessie onderzoeken we Waar jouw kracht als communicator vooral in zit (en waarin niet) Wat je van nature uitstraalt en hoe je daar optimaal gebruik van kunt maken  Wat voor mediamomenten jou het beste passen (en welke minder) Hoe je van ieder mediamoment het beste kunt maken.  

Info en aanmelden

Scoren met je persbericht

8 oktober 2024

Deze webinar t.w.v. 99 euro is gratis voor lezers van het boek Vaker in de Media en voor leden met een betaald lidmaatschap.   Een goed geschreven persbericht loopt kans een-op-een overgenomen te worden. Zeker als je een persbericht met een lokale insteek naar lokale media stuurt. Andere media zeggen dat ze nieuwswaardige persberichten zien als bron waarmee ze zelf aan de slag gaan om unieke content te maken. Toch zie je regelmatig dat bepaalde identieke korte berichten ook in verschillende landelijke media staan. De kans is dan groot dat de bron een uitstekend geschreven persbericht is. In deze webinar krijg je 10 tips voor een sterk persbericht.  Van Heugten: "Net als het boek een praktisch ingestoken webinar waarin je leert waar een succesvol persbericht aan voldoet." Praktisch: Schrijf ter voorbereiding de eerste alinea van een persbericht om het maximale uit deze webinar te halen. Tijdens de webinar geef ik je in een uur de allerbelangrijkste tips en beantwoord ik alle vragen. Daarna is er nog een half uur ruimte in de breakout rooms om van de andere deelnemers feedback op je persbericht te krijgen.   Deelname aan deze webinar is gratis en echt exclusief voor de lezers van het boek Vaker in de Media en leden met een betaald lidmaatschap. Houd jouw exemplaar van het boek als toegangsbewijs gereed tijdens de webinar (als je geen betaald lidmaatschap hebt).    TIP! Op pagina 315 van het boek vind je een kortingscode voor een betaald lidmaatschap. Met een Pro-lidmaatschap staat Janneke 12 maanden lang naast je als jouw publiciteitsexpert en vergroot je jouw netwerk met interessante journalisten. 

Info en aanmelden

Bouw een krachtig journalistennetwerk

15 oktober 2024

Als er íets belangrijk is voor zichtbaarheid in de media, dan is het wel het hebben van een krachtig netwerk van journalisten, (hoofd)redacteuren en andere mediaprofessionals. Mensen die jou verder kunnen helpen met aandacht in offline en online media én voor wie jij van grote waarde bent. Want echt netwerken is natuurlijk tweerichtingsverkeer en dient niet alleen jouw doelen. Hoe bouw je zo'n krachtig netwerk slim op en laat je het groeien? Wat doe je om de connectie voor jullie beiden van grote waarde te maken? En welke manieren van netvliesmanagement pas je toe, ofwel: hoe blijf je in beeld zodat iemand aan jou denkt bij een relevante mediavraag? Dit en meer komt aan bod in deze bijzonder praktische sessie.

Info en aanmelden

Een raak opiniestuk schrijven

22 oktober 2024

Deze webinar t.w.v. 99 euro is gratis voor lezers van het boek Vaker in de Media en voor leden met een betaald lidmaatschap.   Van media komt media. Die kans is zeker aanwezig als je een opiniestuk schrijft. De opiniepagina’s van kranten zijn niet alleen populair bij het publiek. Ook journalisten zijn extra geïnteresseerd in deze stukken. Wees niet verbaasd als na publicatie van je opiniestuk NPO Radio 1 belt voor een interview. Of als een columnist naar jouw stuk verwijst. Ook de talkshows houden de opiniepagina’s goed in de gaten. Een opiniestuk is het ultieme middel om jezelf op de radar van redacties te krijgen.  Ik wed dat daarnaast ook je socialmediaposts een groter bereik krijgen als je vaker opiniestukken schrijft. Ik hoor namelijk regelmatig van klanten dat ze door mijn training Opiniestuk Schrijven ook betere LinkedIn-posts schrijven. Het schrijven van een opiniestuk helpt je om goed na te denken over hoe je in een onderwerp staat. Met de 18 tips die je in deze webinar krijgt, bouw je een opiniestuk dat overtuigt en waar de opinieredactie om staat te springen.  Van Heugten: "Net als het boek een praktisch ingestoken webinar waarin je leert waar een raak opiniestuk aan voldoet." Praktisch: Schrijf ter voorbereiding de eerste alinea van een opiniestuk om het maximale uit deze webinar te halen. Het laatste half uur vindt plaats in breakout rooms en geeft je de mogelijkheid om feedback van andere deelnemers te krijgen. Deelname aan deze webinar is gratis en echt exclusief voor de lezers van het boek Vaker in de Media en leden met een betaald lidmaatschap. Houd jouw exemplaar van het boek als toegangsbewijs gereed tijdens de webinar (als je geen betaald lidmaatschap hebt).  TIP! Op pagina 315 van het boek vind je een kortingscode voor een betaald lidmaatschap. Met een Pro-lidmaatschap staat Janneke 12 maanden lang naast je als jouw publiciteitsexpert en vergroot je jouw netwerk met interessante journalisten. 

Info en aanmelden

Talkshowtraining

28 oktober 2024

De telefoon gaat. Een redacteur van een talkshow wil een goede gast regelen - anders ontploft haar talkshowhost. Ben jij die goede gast? Heb jij een pakkend verhaal, een uitgesproken mening, kun je omgaan met lastige vragen? Een wervelende training als voorbereiding op jouw zichtbaarheid in de media.

Info en aanmelden

Jouw succesvolle persbenadering

5 november 2024

Deze webinar t.w.v. 99 euro is gratis voor lezers van het boek Vaker in de Media en voor leden met een betaald lidmaatschap.   Snel een WhatApp naar freelancejournalist Jette Pellemans om te overleggen of dit onderwerp iets is voor NRC, Trouw of Elsevier. Niet vergeten Klaske Brenninkmeijer van Goedemorgen Nederland te bellen over deze praktijkcase. En die stelling moet echt op de mail naar Karen van Andel voor het radioprogramma Spraakmakers.  Een netwerk vol mediacontacten is goud waard. Weten welke journalist je met welke informatie een plezier doet, is de sleutel tot publiciteit. De belangrijkste vraag die iedere mediamaker zichzelf stelt bij het lezen van de informatie die jij deelt: is het verhaal interessant en relevant voor ons publiek?  Hoe kom je aan de contactgegevens van de voor jou interessante media? Wat is een goede tone of voice in je mail? Welke veelgemaakte blunder is funest voor een goede persrelatie? Waarom heb je echt geen tweehonderd perscontacten nodig om regelmatig in de media te komen? En hoe krijg je aandacht op primetime bij de NOS door de regionale omroep te omarmen? Meld je aan voor deze webinar en ontdek de geheimen van het opbouwen van een medianetwerk, waar je je hele werkende leven de vruchten van plukt. Van Heugten: "Net als het boek een praktisch ingestoken webinar om je te helpen met de volgende stap waardoor je vaker en beter in de media komt."   Praktisch: Deelname aan deze webinar is gratis en echt exclusief voor de lezers van het boek Vaker in de Media en leden met een betaald lidmaatschap. Houd jouw exemplaar van het boek als toegangsbewijs gereed tijdens de webinar (als je geen betaald lidmaatschap hebt). Het laatste half uur vindt plaats in breakout rooms en geeft je de mogelijkheid om met andere deelnemers te brainstormen over welke media interessant voor je zijn.   TIP! Op pagina 315 van het boek vind je een kortingscode voor een betaald lidmaatschap. Met een Pro-lidmaatschap staat Janneke 12 maanden lang naast je als jouw publiciteitsexpert en vergroot je jouw netwerk met interessante journalisten. 

Info en aanmelden

Altijd goed voorbereid voor een interview

19 november 2024

Deze webinar t.w.v. 99 euro is gratis voor lezers van het boek Vaker in de Media en voor leden met een betaald lidmaatschap. Oogsttijd. Je wordt gevraagd voor interviews, er komen onverwachte telefoontjes van journalisten, je moet ineens voorbereid zijn om altijd je verhaal klaar te hebben. Haal je voordeel uit een goede voorbereiding, sta stevig tijdens je interview en haal het maximale uit je media-exposure. Hoe zorg je dat je altijd een goed verhaal hebt? Welke cruciale vragen moet je aan de journalist stellen? En hoe verpak je jouw boodschap zo mediageniek dat je subtiel de leiding neemt in een interview? Meld je aan voor deze webinar en leer hoe je interviews geeft die jouw doel ondersteunen en hoe je als vrouwelijke deskundige krachtig je podium pakt. Van Heugten: "Net als het boek een praktisch ingestoken webinar om je te helpen met de volgende stap waardoor je vaker en beter in de media komt."   Praktisch: Deelname aan deze webinar is gratis en echt exclusief voor de lezers van het boek Vaker in de Media en leden met een betaald lidmaatschap. Houd jouw exemplaar van het boek als toegangsbewijs gereed tijdens de webinar (als je geen betaald lidmaatschap hebt). Het laatste half uur vindt plaats in breakout rooms en geeft je de mogelijkheid om van andere deelnemers feedback te krijgen op jouw hoofdboodschap (voorbeeld op pagina 229). TIP! Op pagina 315 van het boek vind je een kortingscode voor een betaald lidmaatschap. Met een Pro-lidmaatschap staat Janneke 12 maanden lang naast je als jouw publiciteitsexpert en vergroot je jouw netwerk met interessante journalisten. 

Info en aanmelden

Schrijf je beste business boek ooit in 10 weken

15 januari 2025

Ondernemers met een eigen boek weten dat het boek hun beste marketinginstrument is, voor zichzelf en hun bedrijf. Door je kennis op een gedegen en onderscheidende manier in een boek te gieten, maak je jezelf veel aantrekkelijker voor redacties. Maar zoals velen heb je een business die aandacht vraagt. Hoe voorkom je dat je je tijd verdoet met het schrijven aan een boek dat uiteindelijk niet wordt gepubliceerd?  En hoe krijg je van al je ervaring een goed en verantwoord boek? Waarover ga je schrijven en wat komt er kijken bij het boekenproces? Deze en al je vragen komen aan bod. Tijdens de sessie deelt Bianca met jou hoe je in tien weken je boek schrijft, zodat je er al razendsnel de vruchten van kunt plukken.

Info en aanmelden

Spreken vanuit je Hart

8 februari 2025

Wat maakt je een authentieke en geloofwaardige spreker? Wanneer wordt jouw doelgroep geraakt als je een verhaal vertelt? En hoe spreek je eigenlijk vanuit je hart?  45 minuten theorie, 1-2 oefeningen en tot slot 15-30 minuten vragen beantwoorden, wellicht kun je een eigen vraag meenemen of vooraf insturen naar contact [at] heartrise.nl  

Info en aanmelden

Inloggen bij VIDM


Inloggen

Wachtwoord vergeten? Herstel hier je wachtwoord