Janneke van Heugten
Nijkerk Gld • 48 jr • 0624642265
Expertise / achtergrond: Aanwezigheid vrouwelijke experts in de Nederlandse media. Waarom zijn vrouwelijke deskundigen nog steeds ondervertegenwoordigd? En waar lopen redacties en vrouwelijke deskundigen tegenaan? In 2008 richtte Janneke van Heugten expertdatabase VIDM op. Inmiddels het grootste platform van Nederland dat journalisten en experts aan elkaar koppelt om diversiteit in de media te bevorderen. Van alle aangesloten experts is ruim 90 procent vrouw. Van Heugten doet regelmatig onderzoek naar vrouwen in (nieuws)media. Ze is voor Nederland coördinator van de Global Media Monitoring Project. Van Heugten organiseerde 15 jaar lang de Vrouw in de Media Awards. Ze is als expert verbonden aan de European Institute for Gender Equality, internationaal spreker en schreef voor Raad van Europa een startnotitie over Gender & Beeldvorming in de media.
Auteur van de volgende boek(en): Vaker in de Media, zo kom je als vrouwelijke expert in beeld (uitgever Van Duuren Management, maart 2024)
Onderwerpen: Media & marketing, Ondernemerschap, Diversiteit, Emancipatie, Inclusiviteit,
In de media:
5 tips van Janneke van Heugten: zo kom je vaker en beter in de publiciteit
18 oktober 2024, De Ondernemer
Vaker in de media als salesprofessional
12 oktober 2024, Podcast Salesbazen
Eerste alinea of samenvatting:
Onze gast van vandaag weet hoe je een groot publiek bereikt. Ze runt een platform voor journalisten en is adviseur van bedrijven die vaker in de media willen komen. Voor ons als salesmensen is het natuurlijk altijd belangrijk dat we nadenken over PR en het vormgeven van onze boodschap, vooral op een persoonlijk niveau. Maar wat betekent het als je die drempel overgaat besluit om jouw boodschap te delen met een groot publiek?
Lees hele artikel: https://open.spotify.com/episode/0ZxYHp16d13lCmHOmWQoLp?si=WgW8JBl4TqyAnXiXzksJCw
Mannen nog steeds de norm aan talkshowtafels: hoe trek je die scheve verhouding recht?
21 mei 2024, Stimuleringsfonds voor de Journalistiek
Eerste alinea of samenvatting:
We moeten af van het beeld dat vrouwen vaak nee zeggen tegen een media-optreden. Dat klopt niet. Wel zijn vrouwen zorgvuldiger. Zij zeggen vaak ja als ze een inhoudelijke bijdrage kunnen leveren, niet omdat hun echo is gestreeld. Waarom mannen dan toch oververtegenwoordigd zijn in de media? Er hijgt bijvoorbeeld een deadline in de nek van een journalist, waardoor er maar snel uit de vijver wordt gevist die oververtegenwoordigd is door mannelijke experts.
Lees hele artikel: https://www.svdj.nl/nieuws/mannen-nog-steeds-de-norm-aan-talkshowtafels-hoe-trek-je-die-scheve-verhouding-recht/
‘Vrouwelijke experts zijn een waardevolle bron voor media’
29 april 2024, Managementboek.nl
Eerste alinea of samenvatting:
Vrouwen checken bij een interviewaanvraag over het algemeen eerst goed of het hun expertise is. Terwijl ik van talkshowredacties terugkrijg dat mannen zich vaak aanbieden met nieuws waarin ze eigenlijk geen expert zijn, puur om weer in beeld te zijn. Dit kan schadelijk zijn: het publiek kan namelijk iets aannemen van iemand die helemaal geen expert is op dat gebied. Daarnaast zijn er gelukkig ook fantastische mannelijke experts, alleen moet het podium veel beter verdeeld worden.
Lees hele artikel: https://www.managementboek.nl/magazine/q%26a/21235/janneke-van-heugten-vrouwelijke-experts-zijn-een-waardevolle-bron-voor-media
Pak je podium als vrouwelijke expert
5 april 2024, Podcast Wat trek je Aan?
Eerste alinea of samenvatting:
Vrouwelijke experts zijn nog altijd ondervertegenwoordigd in het nieuws, terwijl media-aandacht veel kan betekenen voor je expertstatus. Als vrouwen wél in de media komen, dan gaat het vaak over het uiterlijk. Hoe kunnen we dit veranderen?
Daarover gaat Sascha Bertus in gesprek met publiciteitsexpert Janneke van Heugten. Janneke is directeur van mediaplatform Vaker in de Media (VIDM) en ze heeft net haar gelijknamige boek gelanceerd.
Lees hele artikel: https://open.spotify.com/episode/3UZOG1dNZHaqN5lKf7JB2u?si=01Y1gS9FSWCCm419BuEuSg
We zijn niet gewend aan vrouwen in een heldenrol
4 april 2024, Coopr (artikel en podcast)
Eerste alinea of samenvatting:
‘Ik kan niet de cultuur op de werkvloer veranderen en krijg nog wel eens te horen dat een vrouwelijke talkshowgast, ook door vrouwen op de redactie, wordt ondergewaardeerd. Zo zeggen ze over vrouwelijke experts eerder ‘die hadden we vorige week al’ terwijl dat over een man niet zo snel wordt gezegd. Ook op redactievloer associëren ze zo’n expert minder snel met vrouwen terwijl je media nodig hebt om stereotype denkbeelden los te laten. Zij zouden dus moeten vooroplopen.
Lees hele artikel: https://open.spotify.com/episode/0OxT6q8jPcGrB5QLtLqoJm?si=ktFANk7RR3Kq5L_1xoCbZg
Wat is mansplaining en waar komt het vandaan?
30 maart 2024, Flair
Eerste alinea of samenvatting:
Vrouwelijke deskundigheid wordt daardoor sneller ondergewaardeerd en vrouwen krijgen meer weerstand als ze de positie van expert innemen. Als er meer vrouwelijke experts zichtbaar worden, zal de norm langzaamaan veranderen en de deskundigheid van vrouwen op een eerlijkere manier op waarde worden geschat.
Lees hele artikel: https://www.flair.nl/maatschappij/mansplaining-wat-is-het~b490b37d/
Representatie is ontzettend belangrijk
18 maart 2024, Vakblad C (vakblad communicatiebranche)
Eerste alinea of samenvatting:
Vrouwelijke experts in de media: het is nog steeds de uitzondering. Van alle experts die in nieuwsmedia aan het woord komen, is slechts één op de vijf vrouw. Dat wil publiciteitsexpert Janneke van Heugten veranderen. Want media-aandacht kan veel betekenen voor iemands carrière én werkt door in de manier waarop wij in stereotypen denken. Daarom verscheen 1 maart Vaker in de Media, zo kom je als vrouwelijke expert in beeld.
Lees hele artikel: https://www.logeion.nl/kennis/detail/2024/03/18/Representatie-is-ontzettend-belangrijk
Stand.nl: ‘Het vrouwenquotum verdient uitbreiding in de hele top van het bedrijfsleven‘
14 maart 2024, Spraakmakers NPO Radio1 (Standpunt.nl)
Opinie: ‘Nederlanders zien bij de woorden bèta en techniek meteen een man voor zich. Dat moet anders’
9 maart 2024, Het Parool
Iva Bicanic en Sofie van de Waart uitgeroepen tot winnaars van Vrouw in de Media Awards
8 maart 2024, Villamedia (awards kregen aandacht in meer dan honderd media)
Talkshow-formule is uitgeput, het kan echt anders (opinie)
6 maart 2024, Trouw
Eerste alinea of samenvatting:
Vooropgesteld: talkshows zijn niet verantwoordelijk voor haatreacties. Toch lijken ze zich nauwelijks bewust van hun rol in het polariserende proces. Ze hebben wel degelijk een verantwoordelijkheid in het creëren van een comfortabele omgeving voor hun gasten. Ze hebben de verantwoordelijkheid hun gasten in gesprek te laten gaan met andere experts en niet met bijvoorbeeld een BN’er met een uitgesproken mening maar zonder expertise. En al helemaal niet als dat onaangekondigd is.
Lees hele artikel: https://www.trouw.nl/opinie/talkshow-formule-is-uitgeput-het-kan-echt-anders~b702fa4d/
Volkskrant slingert positie van de topvrouw ver terug met zinnetje: ‘Haar man kookt’
5 maart 2024, Adformatie
Eerste alinea of samenvatting:
‘Hoe combineert u zo’n topbaan met de zorg voor uw kinderen?’ Laat er geen misverstand over bestaan. Het is aan de journalist om dit soort vragen niet te stellen. En het is ook aan de collega-journalist om vervolgens het antwoord niet ook nog eens uit te lichten.
Is het dan niet goed om te laten zien hoe ze het geregeld heeft, zodat andere vrouwen haar voorbeeld kunnen volgen? Draagt dat juist niet bij aan emancipatie? Mijn hierop is ronduit ‘nee’.
Lees hele artikel: https://www.adformatie.nl/diversiteit/volkskrant-slingert-positie-van-de-topvrouw-ver-terug
Iederéén heeft baat bij meer vrouwen in de media: ‘Normaliseer dat een vrouw een expert is‘
5 maart 2024, LINDA.nl
Eerste alinea of samenvatting:
“We komen uit een situatie waarin voornamelijk mannen werden benaderd, en de manier waarop redacties dat doen blijft gebaseerd op mannelijke experts. Mannen zeggen snel ja – ook als het niet per se hun expertise is – omdat ze zich dan lekker kunnen profileren. Maar vrouwen hebben hele andere drijfveren en we moeten juist koesteren dat zij vooral vanuit de inhoud van waarde willen zijn.”
Redacties moeten voor vrouwen dus een andere hengel gebruiken.
Lees hele artikel: https://www.linda.nl/lifestyle/cultuur-media/meer-vrouwen-media-janneke-van-heugten/
Slechts kwart experts in media is vrouw
3 maart 2024, LinkedIn Nieuws
Eerste alinea of samenvatting:
Vrouwelijke deskundigen zijn nog steeds structureel ondervertegenwoordigd in de media. In nieuwsartikelen is nog altijd maar een kwart van de experts vrouw (25,5%) en driekwart man (73,6%), blijkt uit onderzoek van Janneke van Heugten, directeur expertdatabase Vaker in de Media. Het minder vaak in beeld te brengen van vrouwelijke experts beperkt volgens Van Heugten kansen van vrouwen in de maatschappij: " Er moet echt meer vaart in komen."
Lees hele artikel: https://www.linkedin.com/news/story/slechts-kwart-experts-in-media-is-vrouw-5957268/
Dat moet anders (interview over boek Vaker in de Media)
2 maart 2024, De Telegraaf, bijlage Vrouw
Eerste alinea of samenvatting:
Publiciteitsexpert Janneke van Heugten weet er alles van: van alle experts die je in de nieuwsmedia ziet en hoort is nog steeds slechts zo‘n 26 procent vrouw. Dus schreef ze haar boek Vaker in de media, zo kom je als vrouwelijke expert in beeld dat deze week uitkwam.
Janneke van Heugten presenteert haar eerste boek (15 min. interview op video)
1 maart 2024, Nijkerk.Nieuws.nl
Eerste alinea of samenvatting:
De vrouwelijke expert is nog steeds ondervertegenwoordigd in nieuwsmedia en aan de talkshowtafel. Van alle experts die in nieuwsitems voorkomen is 25,5 procent vrouw tegenover 73,6 procent man. Aan de talkshowtafel ligt het aandeel vrouwelijke experts op 35 procent. Op1 is van 37 procent in het vorig seizoen zelfs teruggezakt naar 29 procent.
“We hebben er 29 jaar over gedaan om van 12 procent vrouwelijke experts in nieuwsmedia naar 26 procent te komen. Er moet echt meer vaart in komen.”
Lees hele artikel: https://nijkerk.nieuws.nl/nieuws/195658/janneke-van-heugten-presenteert-haar-eerste-boek-video/
Nijkerkse schrijft eerste boek voor meer vrouwelijke experts in de media
29 februari 2024, De Stad Nijkerk
Eerste alinea of samenvatting:
Van alle experts die aan het woord zijn in nieuwsmedia, is slechts één op de vier vrouw. En komen vrouwen wél aan het woord, dan lopen ze risico op stereotype framing. Het boek ‘Vaker in de Media, zo kom je als vrouwelijke expert in beeld’ van de Nijkerkse publiciteitsexpert Janneke van Heugten wil dit veranderen. Het is het eerste boek voor vrouwen die zich als expert willen profileren in de media. Vaker in de Media komt op 1 maart 2024 bij uitgever Van Duuren Management uit.
Lees hele artikel: https://www.stadnijkerk.nl/lokaal/mensen/1010503/eerste-boek-voor-meer-vrouwelijke-experts-in-de-media
Een pleidooi voor meer vrouwelijke experts in de media
25 februari 2024, NOS Met het Oog op Morgen
Vrouwen zijn nog altijd minder te zien in de media dan mannen, dat moet anders
17 februari 2024, De Gooi- en Eemlander, Leidsch Dagblad, Haarlems Dagblad, IJmuider Courant
Eerste alinea of samenvatting:
Vrouwen worden anno 2024 nog altijd veel minder dan mannen opgevoerd als expert in de media. Dat moet veranderen, stelt publiciteitsexpert Janneke van Heugten. Ze schreef het boek Vaker in de Media om vrouwen de gereedschapskist te geven om hun zichtbaarheid te vergroten. ,,Ik wil vrouwen inspireren om het podium te pakken.”
Lees hele artikel: https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20240216_52200570?
Vaker in de Media: Wake-up call voor meer vrouwelijke experts in de media
12 februari 2024, Fonk
In de Media meer vrouwelijke experts door eerste boek in 2024
6 februari 2024, VNieuws (Nieuws.nl)
Nijkerkse Janneke van Heugten stopt met Vrouw in de Media Awards: ‘Maar we zijn er nog lang niet’
6 februari 2024, Stad Nijkerk (online en print)
Ruim honderd publicaties over Vrouw in de Media Awards
1 februari 2024, RTV Noord (link) en daarnaast alle andere regionale media en vele lokale media
Eerste alinea of samenvatting:
Februari 2024 en begin maart 2024 gaf ik tientallen interviews aan regionale media rond de Vrouw in de Media Awards. Dit is er een van. Daarnaast kregen de awards aandacht in meer dan honderd (regionale) artikelen en programma-items. Ik ben initiatiefnemer van de Vrouw in de Media Awards en 15 jaar mede-organisator. Deze 15de editie viel samen met de lancering van mijn boek Vaker in de Media. (Er zijn teveel publicaties en items om hier toe te voegen)
Lees hele artikel: https://www.rtvnoord.nl/cultuur/1123599/dit-zijn-de-genomineerden-voor-de-vrouw-in-de-media-award-groningen
Vrouwen bij Op1: minder vaak uitgenodigd, vaker onderbroken en jonger dan de mannen
31 oktober 2023, NRC
Waarom worden vrouwen in de media ongelijk behandeld?
31 oktober 2023, NPO Radio1, Dit is de Dag (EO)
Platform voor meer diversiteit in de media viert jubileum in Nijkerks theater
22 juni 2023, Stad Nijkerk (online en krant)
Na haar 50ste raakt de vrouw uit beeld (kop krant)
8 april 2023, Trouw (Dagblad en online). En Nouveau
Eerste alinea of samenvatting:
Vrouwen boven de vijftig verdwijnen van het scherm, mannen niet. Hoogste tijd dat de media stoppen met deze leeftijdsdiscriminatie, vindt Janneke van Heugten. Een van de problemen is dat vrouwen in medialand sowieso nog altijd veel meer beoordeeld worden op hun uiterlijk. Op1-presentator Willemijn Veenhoven kreeg te horen dat ze beter haar bril kon afdoen. Een vraag die ze vast niet had gekregen als ze Willem had geheten.
Lees hele artikel: https://www.trouw.nl/opinie/natasja-froger-is-57-jaar-en-niet-te-oud-om-te-presenteren~bc8848a7/
Mirjam Kaijer wint Vrouw in de Media Award 2022
6 februari 2023, Villamedia
Eerste alinea of samenvatting:
Journalist, columnist en oud-verpleegkundige Mirjam Kaijer is verkozen tot winnaar van de landelijke Vrouw in de Media Award. Naast de Vrouw in de Media Award, werd de You Go Girl Award 2022 uitgereikt aan expert diversiteit & inclusie Chanel Matil Lodik. De Vrouw in de Media Awards zijn een initiatief van expertdatabase Vaker in de Media en Sprekersbureau ZijSpreekt.
Lees hele artikel: https://www.villamedia.nl/artikel/mirjam-kaijer-wint-vrouw-in-de-media-award-2022
Vera Vos neemt Vrouw in De Media Award Drenthe 2022 in ontvangst
18 januari 2023, RTV Drenthe
Sterrin Smalbrugge krijgt Vrouw in de Media Award Overijssel uitgereikt
18 januari 2023, RTV Oost
Boerin uit Niftrik die ‘er niet met gestrekt been ingaat‘ wint mediaprijs
17 januari 2023, Omroep Gelderland
Koffermeisjes maken plaats voor Kofferkanjers, maar het blijft geworstel
2 oktober 2022, Algemeen Dagblad
Eerste alinea of samenvatting:
,,Terwijl de maatschappij veranderde en vrouwen overal opklommen, bleek tv tot na de eeuwwisseling zeer conservatief. Zelfs voor de makers van talkshows en nieuwsprogramma‘s was het lang: we hebben mannen ‘voor de inhoud‘ en vrouwen ‘voor de leuk‘.‘‘ ,,De man als natuurlijke leider en expert, de vrouw als het huiselijke, ondergeschikte type.‘‘
Waarom? Volgens Van Heugten heeft dat zeker te maken met de ‘mannelijke cultuur’ bij media.
Lees hele artikel: https://www.ad.nl/show/koffermeisjes-maken-plaats-voor-kofferkanjers-maar-het-blijft-geworstel~a28a0d44/
Janneke van Heugten organiseert eerste Opiniestukchallenge voor meer diversiteit in de media
26 juni 2022, Nijkerk.Nieuws
Zij maakt het verschil
11 mei 2022, Margriet
Janneke leefde jarenlang met ondraaglijke bekkenpijn, maar rent nu weer de marathon
24 april 2022, AD.nl
Eerste alinea of samenvatting:
Janneke van Heugten (45) ziet na een val in Frankrijk haar bekkeninstabiliteit voor de zoveelste keer verslechteren. De ondraaglijke pijn, het niet kunnen zitten, de kilo’s die erbij vliegen: ze is het helemaal zat. Voorzichtig begint ze met wandelen. Inmiddels heeft ze haar eerste halve marathon gelopen en staan er nog twee op de planning. Op LinkedIn deelt ze haar transformatie. ,,Ik wil laten zien hoe belangrijk het is dat je je lichaam vooropzet.”
Lees hele artikel: https://www.ad.nl/gezond/janneke-leefde-jarenlang-met-ondraaglijke-bekkenpijn-maar-rent-nu-weer-de-marathon~acd2d167/
Nijkerkse gaat viral met post over de Halve
21 april 2022, Nijkerk.Nieuws
Eerste alinea of samenvatting:
Ze was raadslid voor PRO21, maar is letterlijk een andere weg ingeslagen en dat doet ze vooral hard lopend. De eerste grote uitdaging was de Halve van Nijkerk.Hoe Van Heugen zo ver gekomen is, beschrijft ze in een bericht op Linkedin. Tot haar stomme verbazing is dat bericht inmiddels meer dan 300.000 keer elezen en ontloke het honderden commentaren en likes.
Lees hele artikel: https://nijkerk.nieuws.nl/nieuws/166252/nijkerkse-gaat-viral-met-post-over-de-halve/
Vaker in de media als expert
18 februari 2022, NH Gooi Radio
Waarom is er geen award voor de man?
3 februari 2022, Omroep Friesland
Bekendmaking winnares Vrouw in de Media Award Limburg
1 februari 2022, L1
Talkshow Bij Oost Vandaag over Vrouw in de Media Award
31 januari 2022, RTV Oost
Vrouwen noemen zich massaal Peter: dan hebben ze meer kans op een functie aan de top
25 januari 2022, De Stentor
Hallo talkshows, mag de volgende deskundige eens een vrouw zijn? ‘Er zijn zelfs ontwikkelingslanden die het beter doen’
25 januari 2022, "De Limburger
Eerste alinea of samenvatting:
De angst om na een media optreden op social media te worden afgeslacht, speelt ook een rol. “Je steekt je kop boven het maaiveld uit en dan kan die er ook af gaan. Kijk naar Sigrid Kaag, die presenteerde zich ferm en kordaat en werd vervolgens geframed als een onaardige, bitse vrouw. Terwijl een man daar niet op wordt afgerekend.”
Wat ik ook nog geregeld zie is dat bij een vrouw als deskundige naar haar gezinsstatus wordt gevraagd, hoe combineert ze werk en privé?
Lees hele artikel: https://m.limburger.nl/cnt/dmf20220125_94403539
Breng je stem uit voor de Flevolandse Vrouw In De Media Award
6 januari 2022, Omroep Flevoland
Eerste alinea of samenvatting:
Vrouwen krijgen in de media over het algemeen nog steeds minder aandacht dan mannen. En als een vrouw dan aandacht krijgt, gaat het vaker over haar privéleven.
Om daar aandacht voor te vragen, wordt jaarlijks de ‘Vrouw In De Media Award‘ uitgereikt. Vijf vrouwen in onze provincie zijn genomineerd voor de regionale Vrouw In De Media Award. Janneke van Heugten is van de organisatie van die Award. (radio-uitzending met beeld)
Lees hele artikel: https://www.omroepflevoland.nl/gemist/radio/267841/breng-je-stem-uit-voor-de-flevolandse-vrouw-in-de-media-award
VIDM helpt journalisten om buiten hun eigen kring deskundigen te vinden
8 november 2021, Nederlands Medianieuws
Dwing media om beter na te denken over de keuze voor gasten en experts
19 maart 2021, Trouw (opinie)
Maar het gaat toch om deskundigheid en kwaliteit?
12 maart 2021, Viva
Eerste alinea of samenvatting:
Er is sprake van een onbewuste vanzelfsprekendheid om bij prestigieuze klussen voor witte mensen te kiezen. Het is niet: waarom mag een witte vrouw dit niet doen? Maar: waarom is er niet aan een zwarte vrouw gedacht? Dat is een hardnekkig probleem. Amandas team zocht specifiek een vertaler die een heel persoonlijk verwantschap voelde met haar werk, maar zelfs met die wetenschap was het nog steeds niet vanzelfsprekend om voor een zwarte vrouw te kiezen. Dat is best een lelijk gegeven. Het legt een onbewust beslisproces bloot waar gelijkheid ver te zoeken is. En dit wordt meteen gebagatelliseerd door te zeggen: maar het gaat toch om deskundigheid en kwaliteit? Daarmee ga je volledig voorbij aan het feit dat we in een systeem leven waar niet iedereen dezelfde kansen krijgt. Daarom vond ik die reactie van Meulenhoff ook zo pijnlijk. Door zo in de verdediging te schieten blijf je witte privileges goedkeuren. Het was veel eerlijker en krachtiger geweest als ze hadden gezegd: we hebben een verkeerde inschatting gemaakt, we hebben blinde vlekken en we moeten heel erg hard op zoek naar uitbreiding van ons netwerk. Als je echt om kwaliteit geeft, zorg je er immers voor dat je netwerk een realistische afspiegeling is van de maatschappij.
(onderdeel van artikel waarin meerdere deskundigen aan het woord worden gelaten over dichter Marieke Lucas Rijneveld die de opdracht om een gedicht van de Amerikaanse Amanda Gorman te vertalen teruggaf. Het gaat om het gedicht The Hill We Climb dat Gorman voordroeg tijdens de inauguratie van president Biden. Uitgeverij Meulenhoff verdedigde zich in eerste instantie door aan te geven dat Gorman en haar team zelf hadden ingestemd met Rijneveld. De Amerikaanse en haar team hadden gevraagd om een vertaler die een persoonlijke verwantschap voelde met Gorman, ook in stijl en toon.)
Lees hele artikel: https://www.viva.nl/
Hoofdeconoom Marieke Blom van ING Nederland wint de Vrouw in de Media Award 2020
4 februari 2021, O.a. Nieuws.nl, Trouw, Adformatie
Eerste alinea of samenvatting:
Hoofdeconoom ING Nederland, Marieke Blom, is de winnaar van de twaalfde landelijke Vrouw in de Media Award 2020. Zij kreeg de award virtueel via Zoom uitgereikt door de vorige prijswinnaar Iva Bicanic, landelijk coördinator Centrum Sexueel Geweld.
Met de award willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden. 7000 mensen brachten een stem uit.
De initiatiefnemers Janneke van Heugten van Mediaplatform Vaker in de Media en Marga Miltenburg van Sprekersbureau ZijSpreekt zetten zich in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media. Het percentage vrouwelijke deskundigen in de Nederlandse nieuwsmedia (radio, kranten, televisie en nieuwssites) schommelt al jaren rond de 20 procent en neemt nauwelijks toe.
Lees hele artikel: https://vrouw.nieuws.nl/2021/02/04/hoofdeconoom-marieke-blom-van-ing-nederland-wint-de-vrouw-in-de-media-award-2020/
Antidiscriminatiebeleid van de gemeente Nijkerk wordt onder de loep genomen
20 januari 2021, Stad Nijkerk
Eerste alinea of samenvatting:
Naar aanleiding van vragen van raadslid Janneke van Heugten (PRO21) is het antidiscriminatiebeleid van de gemeente Nijkerk onder de loep genomen. PRO21 vindt discriminatie onacceptabel. Janneke van Heugten: ,,Mensen die discriminatie ervaren, voelen zich minder betrokken bij de samenleving en hebben minder vertrouwen in instituties. Discriminatie gebeurt vaak zonder dat de partij die discrimineert dit doorheeft. Ook is men zich niet bewust van het effect. PRO21 vindt het goed dat er concrete stappen gemaakt gaan worden om meer zicht op discriminatie te krijgen. In de antwoorden vanuit het college wordt ook erkend dat iedere keer dat er gediscrimineerd wordt, een keer te veel is. Ook die erkenning vindt PRO21 belangrijk.
Lees hele artikel: https://www.stadnijkerk.nl/lokaal/politiek/661809/antidiscriminatiebeleid-van-de-gemeente-wordt-onder-de-loep-genomen
Free publicity voor experts in de zomerpodcast
7 juli 2020, BNR
Eerste alinea of samenvatting:
Zomergast in deze special van Dé Klantenpodcast is Janneke van Heugten, oprichter van mediaplatform VIDM en uitgeroepen tot een van de 10 jonge communicatietoppers die de toekomst van het communicatievak bepalen. Met haar spreek ik over het belang van media-aandacht als het gaat om vinden en houden van klanten, het opbouwen van een netwerk met journalisten en valkuilen om te voorkomen. Veel handige tips die je in deze zomerse komkommermaanden alvast kunt oppakken!
Lees hele artikel: https://www.bnr.nl/podcast/de-klantenpodcast/10414657/zomerspecial-free-publicity-voor-jou-als-expert
Als vrouw aan een talkshowtafel? Kom niet gelijk met nuance
12 mei 2020, Intermediair
Eerste alinea of samenvatting:
De poppetjes op de beslissende plekken in de media zijn witte mannen en iedereen denkt bij het woord expert aan een witte man van middelbare leeftijd. Die cultuur zorgt ervoor dat redacteuren met de deadline in hun nek snel de usual suspects bellen.
Ze vertelt over de lijsten van vrouwelijke experts die ze heeft klaarliggen, maar onder journalisten is daar volgens haar weinig animo voor. Je ziet het nu ook bij de coronacrisis.
In de media lijken vooral witte mannen uit het onderwijs en de medische sector de wereld te redden, maar neem eens een kijkje in die sectoren en je komt heel andere helden tegen. Ik vind dat de media een grote verantwoordelijkheid hebben om die stereotiepe beelden te doorbreken.
Lees hele artikel: https://www.intermediair.nl/beroepen-functies/media/waarom-we-vrouwen-nooit-in-talkshows-zien
Word je eigen mobiele columnist!
8 oktober 2019, Dutch Media Week, New Business Radio en NijkerkNieuws
Eerste alinea of samenvatting:
Dinsdag opende Janneke van Heugten de Mojo Conference
Die conferentie was een onderdeel van de Dutch Media Week in Beeld en Geluid in het Mediapark. New Business Radio maakt er elke dag podcasts. In één daarvan werd Janneke van Heugten geïnterviewd door Rick van Velthuysen.
Lees hele artikel: https://nijkerk.nieuws.nl/nieuws/134326/word-je-eigen-mobiele-columnist/
Trap de bal de zomer door
2 juli 2019, NijkerkNieuws
Eerste alinea of samenvatting:
De zomervakantie zit er weer aan te komen. De structuur van school vervalt en de sleur kan toeslaan voor kinderen die veel thuis zijn. Gelukkig hebben we mooie trapveldjes in de gemeente Nijkerk. En volgens mij genoeg kinderen die een balletje willen trappen. In de zomervakantie kan het alleen wel een uitdaging zijn om een partijtje te organiseren als een groot deel van je buurtvoetbalappgroep op vakantie is.
Lees hele artikel: https://nijkerk.nieuws.nl/nieuws/130454/trap-de-bal-de-zomer-door-video/
Speciale TV-uitzending Vrouwen in de media
17 januari 2019, L1 (omroep Limburg)
Divers en deskundig
3 november 2018, VPRO Gids
Eerste alinea of samenvatting:
Voor de tiende keer wordt de Vrouw in de Media Award uitgereikt. Janneke van Heugten strijdt met haar online platform voor meer diversiteit op tv en in de kranten.
Het lijkt de laatste tijd wat te verbeteren, maar nog steeds is het televisielandschap geen afspiegeling van de Nederlandse maatschappij. Wit en man heeft nog altijd de overhand, zeker als het gaat om deskundigen in de nieuwsmedia en in praatprogrammas. Trouw deed eind vorig jaar een turfactie waaruit bleek dat tussen de 33 en 38 procent van de talkshowgasten vrouw was en negen procent van kleur.
Er blijft dus nog werk aan de winkel voor Mediaplatform Vaker in de Media (VIDM) dat dit jaar tien jaar bestaat. Oprichter Janneke van Heugten (41) blijft onvermoeibaar uitleggen waarom diversiteit in de media essentieel is. Het is belangrijk dat iedereen zichzelf terugziet. Als je geen voorbeelden ziet van mensen die op je lijken, ben je ook minder geneigd om zelf een bepaalde kant op te gaan. De media scheppen een werkelijkheid waarin maar twaalf procent van de experts vrouw is. En als er iemand van kleur aan het woord komt, gaat dat meestal over etnische vraagstukken.
Lees hele artikel: https://www.vpro.nl/lees/artikelen/2018/divers-en-deskundig.html
Natuurlijk worden vrouwen op tv beoordeeld op hun uiterlijk!
14 augustus 2018, NPO Radio 1
Eerste alinea of samenvatting:
"Natuurlijk worden vrouwen op tv beoordeeld op hun uiterlijk", zegt Ebru Umar. "Als je er niet uitziet, belt Hilversum je niet. Dat is hoe het werkt." Umar heeft er geen problemen mee. "Het uiterlijk speelt altijd een rol, daar zal altijd iemand iets van vinden. Dat is nou eenmaal zo."
Janneke van Heugten, die vrouwen in de media adviseert, betreurt het dat vrouwen zo op hun uiterlijk worden beoordeeld. "Als je voor het eerst op tv bent als vrouwelijke deskundige krijg je veel bagger over je heen. Er zijn genoeg vrouwen die dat lastig vinden."
Mei Li Vos, in de uitzending als commentator, vindt dat vrouwen tegen die extreme focus op het uiterlijk moeten strijden. "Je krijgt ongepaste vragen als hoe combineer je dat met thuis?
Lees hele artikel: https://www.nporadio1.nl/achtergrond/11272-natuurlijk-worden-vrouwen-op-tv-beoordeeld-op-hun-uiterlijk
Mannen, sta ook op voor gelijkwaardigheid
6 maart 2018, Opiniestuk in De Volkskrant
Eerste alinea of samenvatting:
Nepal, Congo, Pakistan en Bangladesh. Niet bepaald landen waar vrouwen en minderheden een vooraanstaande rol hebben in de media. Ze zijn ondervertegenwoordigd bij de makers, komen minder vaak in beeld en worden dan ook nog stereotiep weergegeven. Verrassing: in Nederland doen we het niet veel beter. Op 8 maart kunnen mannen in de media laten zien dat ze dat anders willen, tijdens Men4Women.
Lees hele artikel: https://www.volkskrant.nl/opinie/mannen-sta-ook-op-voor-gelijkwaardigheid~a4578236/
‘Seksistisch‘ voetbalspelletje Albert Heijn uit de schappen
5 maart 2018, Omroep Gelderland
Eerste alinea of samenvatting:
‘Dit had helemaal niet gemaakt moeten worden‘, vindt Janneke van Heugten, genderadviseur en ook betrokken bij Sparta Nijkerk. ‘Iemand heeft dit bedacht en dat baart me zorgen.‘
Op de verpakking van de soccer box staat ‘voor 4 jongens‘. Ook zitten er vragenkaarten in die bij sommigen in het verkeerde keelgat zijn geschoten. Bijvoorbeeld de vraag ‘Wat wil je echt niet zien?‘ en een van de antwoordmogelijkheden: ‘Huilende meiden‘.
Lees hele artikel: https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2307899/Seksistisch-voetbalspelletje-Albert-Heijn-uit-de-schappen
‘Seksistisch‘ kinderfeestjeset Albert Heijn uit de schappen: ‘Extreem onhandig gekozen‘
5 maart 2018, Algemeen Dagblad (en NOS, EditieNL, Jeugdjournaal)
Deze 10 jonge communicatietoppers bepalen de toekomst van het vak
1 februari 2018, Communicatieonline
Eerste alinea of samenvatting:
Ze zijn jong, Nederlands, vernieuwend en we gaan/blijven van ze horen. Dit zijn de 10 grootste talenten van Nederland (en daarbuiten).
Janneke van Heugten, Oprichtster Vaker in de media (VIDM).
Had het aan Janneke van Heugten gelegen, dan zag de top 25 er heel anders uit. Diverser. Ethnischer. Vrouwelijker. Jonger. Een enkele onvermijdelijke blanke vijftiger daargelaten. Vaakgenoemd, veelgeroemd. Om haar niet aflatende strijd om voor meer diversiteit in de media. Voor maar 69,95 staat u al als deskundige op de bellijst van redacties. Voor minder dan 500 euro krijgt u een VIP-behandeling. Aarzel niet en boek u zelf naar meer landelijke deskundigheid!
Lees hele artikel: https://www.communicatieonline.nl/achtergrond/deze-10-jonge-communicatietoppers-bepalen-de-toekomst-van-het-vak
Geen vrouwen in talkshows? Zoek net zo lang tot je ze vindt
27 december 2017, Trouw
Eerste alinea of samenvatting:
Wij willen benadrukken dat het niet gaat om een afspiegeling van vrouwen en mensen met een kleur sec. Bij talkshows zien we mannen vaker als expert aan het woord en de vrouw eerder in een privérol . Uit het Global Media Monitoring Project, in Nederland gecoördineerd door Mediaplatform VIDM, blijkt dat het aandeel vrouwelijke experts aan het woord in nieuwsmedia al twintig jaar rond de 12 procent bungelt (cijfers 2015, maar al twintig jaar hetzelfde).
Het gaat dus vooral om het tonen van mensen in een volwaardige rol. Niet alleen in een thuisrol of als slachtoffer, waar het vrouwen betreft.
Media scheppen een kader van de werkelijkheid waarin wij gaan geloven. Als het aandeel van vrouwen en mensen van kleur in de maatschappij eenzijdig wordt belicht, heeft dat effect op hoe wij kijken naar hun rol. En op de boodschap die hiermee onbewust aan jongeren wordt meegegeven, of dit nu onze zonen, dochters of leerlingen zijn.
Hoe vrouwen en mensen van kleur worden geportretteerd dóet er toe en in welke rol evenzo. Mediamens: kom in actie.
Lees hele artikel: https://www.trouw.nl/opinie/geen-vrouwen-in-talkshows-zoek-net-zo-lang-tot-je-ze-vindt-~a8cef193/
Nijkerkse Janneke van Heugten geeft presentatie Raad van Europa
7 oktober 2017, Stad Nijkerk
Eerste alinea of samenvatting:
De Nijkerkse Janneke van Heugten van platform Vaker In De Media werd gevraagd door de Raad van Europa om een presentatie te komen geven over de beeldvorming van vrouwen in de media. Hiervoor vloog ze vorige week voor drie dagen naar Tunesi.
Van Heugten: ,,Beeldvorming in de media heeft een enorm effect op hoe mensen de realiteit bekijken en onbewust benvloedt het hun denkwijze. Vrouwen worden vooral gezien in ondersteunende rollen, zoals de moederrol. Er zijn t weinig vrouwelijke rolmodellen in de media en de politiek waar meisjes zich mee kunnen identificeren.Daardoor krijgen meisjes onbewust de boodschap mee dat bijvoorbeeld een leidinggevende rol moeilijker haalbaar is."
Lees hele artikel: http://stadnijkerk.nl/lokaal/nijkerkse-janneke-van-heugten-geeft-presentatie-raad-van-europa-277204
Nijkerkse spreekt Raad van Europa toe
29 september 2017, Nijkerk.Nieuws.nl
Eerste alinea of samenvatting:
De Tunesische overheid en de Raad van Europa organiseerden een internationale conferentie over vrouwen en lokale overheden.
Janneke van Heugten (VIDM) was n van de deskundigen, die de zaal toesprak tijdens die conferentie afgelopen week. Haar statement: Een gezonde democratie kan niet zonder de stem van vrouwen in de lokale politiek en in de media.
Lees hele artikel: https://nijkerk.nieuws.nl/nieuws/96036/96036/
Media-aandacht is een kans
25 augustus 2017, Topvrouwen.nl
Eerste alinea of samenvatting:
Ooit was Janneke van Heugten iemand die snel over het hoofd werd gezien. Nu kan niemand meer om haar heen: ze is spreker en trainer én adviseert met haar Mediaplatform VIDM (Vaker in de Media) hoe jezelf zichtbaar kunt maken in de media en hoe je je kunt positioneren als expert. Juist vrouwen verdienen daarbij extra ondersteuning, want zij komen op radio, televisie en in de krant nauwelijks aan bod, vertelde Van Heugten in juli op het Topvrouwen-event op weg naar de top.
Blader voor de grap eens door willekeurige Europese kranten en je ziet het standpunt van Van Heugten meteen bevestigd: op de fotos bij artikelen zie je bijna alleen maar mannen Italië vormt daarop een uitzondering, maar daar gaat het niet zelden om kiekjes van uitdagend geklede dames. De Nederlandse kranten spannen de kroon in negatieve zin: slechts 12 procent van de opgevoerde experts is vrouw. Dat komt ook omdat vrouwen media-aandacht spannend vinden, vertelt Van Heugten: Vrouwen zijn vaak afwachtend, waardoor ze sowieso al minder benaderd worden. En áls ze benaderd worden, dan zien ze een interview als een afbreukrisico. Vrouwen vinden het lastiger zichzelf als expert te positioneren. Er is veel sprake van stereotype portrettering: de vrouwen die we in de media zien, zijn veelal moeder of hebben een verzorgende of ondersteunende taak. De impact daarvan kunnen we haast niet overschatten: Jonge meisjes zien vrouwen alleen in bepaalde rollen. Uit onderzoek blijkt dat dat invloed heeft op hun studiekeuze: ze kiezen daardoor vaker verzorgende of ondersteunende beroepen. You cant be what you cant see. En zo is de cirkel rond vrouwen blijven onzichtbaar.
Lees hele artikel: https://www.topvrouwen.nl/nieuws/media-aandacht-een-kans
De Oranjeleeuwinnen verdienen meer (maar krijgen minder)
12 juli 2017, NRC Handelsblad
Eerste alinea of samenvatting:
De media-aandacht rond het EK-vrouwenvoetbal komt eindelijk op gang, maar we hadden allang op het puntje van onze stoel moeten zitten, schrijven Judy Hoffer en Janneke van Heugten.
De geringe media-aandacht voor de voetbalvrouwen heeft wel degelijk consequenties. Onzichtbaarheid betekent geen sponsoren en het gebrek aan sponsoren leidt tot onzichtbaarheid. Een vicieuze cirkel.
Een andere consequentie van die ongelijke behandeling is dat talentvolle meisjes en jonge vrouwen minder worden uitgedaagd hun talenten te ontplooien. Daarvoor zijn vrouwelijke rolmodellen namelijk essentieel. Maar dan moeten die rolmodellen wel zichtbaar zijn, opdat jonge vrouwen zich met hen kunnen identificeren. Dan kunnen zij zien dat topsport ook voor hen is weggelegd. Dan melden sponsoren zich ook voor hen, als zij uitblinken in hun sport.
Lees hele artikel: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/07/13/de-oranjeleeuwinnen-verdienen-meer-maar-krijgen-minder-12014838-a1566573
De stem van de vrouw mag meer gehoord worden
8 juli 2017, Nieuws.nl
Eerste alinea of samenvatting:
Het is een vraag die steeds vaker gesteld wordt: waar zijn de vrouwen in de media? Vaak zien we dezelfde mannen, meestal wit en van middelbare leeftijd, bij talkshows aan tafel schuiven. Ook Janneke van Heugten, initiatiefnemer van het online mediaplatform VakerindeMedia.nl (VIDM), vindt dat er veel meer diversiteit aan vrouwelijke rolmodellen in de media mag zijn. Van de mensen die zichtbaar zijn in de nieuwsmedia is maar twintig procent vrouw. Dat is behoorlijk bedroevend.
Lees hele artikel: https://nieuws.nl/populair/20170708/spotlight-janneke-heugten-vakerindemedia-nl/
Waarom zijn mannen nog zo in de meerderheid in het nieuws?
27 januari 2017, L1 Avondgasten
Eerste alinea of samenvatting:
Waarom zijn mannen nog zo in de meerderheid in het nieuws? Nog geen 20% van alle experts op radio en televisie is vrouw. Onder andere daarover praten we met het panel van AvondGasten.
Vandaag zijn dat oud-wethouder van Heerlen, Riet de Wit, ondernemer Nele Valkeneers, artiest Marc Hermans, Janneke van Heugten van het Mediaplatform VIDM en Maria Jansen, de kersverse winnaar van de Vrouw in de Media Award Limburg.
Lees hele artikel: https://l1.nl/het-panel-in-avondgasten-waarom-zijn-mannen-nog-in-de-meerderheid-in-het-nieuws-126289/
Dafne Schippers wint Vrouw in de Media Award
25 januari 2017, MarketingTribune
Eerste alinea of samenvatting:
Veelgehoord argument is dat er minder vrouwen in de media zijn omdat ze nu eenmaal minder vaak hoge functies bekleden. Met deze uitleg gaat men voorbij aan het feit dat vooral experts zoals artsen, psychologen, advocaten, managers, hulpverleners, docenten, economen en woordvoerders in de media aan het woord komen. En het zijn juist vrouwen die deze beroepen hebben, maar dus niet in de media komen, licht Janneke van Heugten toe, medeorganisator en eigenaar van Mediaplatform Vaker in de Media.
‘Het is belangrijk dat meer vrouwen als expert en rolmodel in beeld komen‘, aldus Van Heugten. ‘Alleen al omdat de aanwezigheid van rolmodellen in de media een grote invloed op het toekomstperspectief van jonge vrouwen heeft. Wat ons via de media bereikt, beïnvloedt hoe wij onszelf en anderen zien.‘
Marga Miltenburg van ZijSpreekt benadrukt eveneens het belang van de aanwezigheid van deskundige vrouwen in de media. ‘Wanneer je niet zichtbaar bent, word je niet gezien, dus ook niet gevraagd. Door meer zichtbaarheid en hun optredens in de media krijgen vrouwen ook meer invloed op de publieke opinie. Het beeld wordt veelzijdiger. We doen dan ook een beroep op mediamakers om gericht vrouwelijke deskundigen aan het woord te laten.‘
Lees hele artikel: http://www.marketingtribune.nl/media/nieuws/2017/01/dafne-schippers-wint-vrouw-in-de-media-award/index.xml
Een vrouw wil niet worden neergezet als carrierefeeks
4 januari 2017, Het Algemeen Dagblad Amersfoortse Courant
Eerste alinea of samenvatting:
,,Kijk maar naar televisieprogramma‘s als DWDD en PAUW‘‘, zegt Van Heugten, die haar sporen heeft verdiend in de public relations en bijna tien jaar geleden het platform VIDM (Vaker In De Media) oprichtte. ,,Als deskundigen is er maar een klein, select en steeds terugkerend groepje waar een beroep op wordt gedaan. Daarvan is het merendeel ook nog wit en man.‘‘
Lees hele artikel: https://www.ad.nl/amersfoort/een-vrouw-wil-niet-worden-neergezet-als-carrierefeeks~ac9b846b/




