Waarom de Vrouw in de Media Award
De Vrouw in de Media Award zet vrouwelijke experts in de schijnwerpers, omdat het podium in de media nog altijd scheef verdeeld is. Een betere verdeling zorgt niet alleen voor een realistischer beeld van de maatschappij, maar creëert ook meer kansengelijkheid.
Van alle experts die we in nieuwsmedia zien, is slechts 26 procent vrouw. Onder zakenmensen (zoals directeuren, ondernemers, financiële experts, economen en managers) is dat percentage 23 procent. Bij advocaten en andere juridische experts zelfs maar 9 procent (cijfers VIDM, maart 2024).
Dit heeft grote gevolgen voor hoe we naar experts kijken en wie we als norm beschouwen als het gaat om deskundigheid. Uit onderzoek blijkt dat vrouwelijke experts minder snel serieus worden genomen en harder moeten werken om hun plek te verdienen.
De impact van meer vrouwelijke rolmodellen
Stereotype beeldvorming in de media heeft ook invloed op de keuzes die meisjes maken voor hun toekomst. Wanneer zij vooral vrouwen in ondersteunende rollen zien, kiezen ze eerder voor studies en functies die in die lijn liggen. Als de media echter meer vrouwelijke rolmodellen laten zien in uiteenlopende beroepen, wordt de rol van vrouwen als expert genormaliseerd. Dit draagt bij aan meer kansengelijkheid en inspireert vrouwen én meisjes om hun ambitie na te jagen.
Nominatie Vrouw in de Media Award
Tot 3 januari 2025 kon je namen op deze pagina doorgeven. Vrouwen die in 2024 haar expertise of visie in de media deelden. Rolmodellen die ons beeld van 'de expert' verrijken door hun aanwezigheid in de media. Samen zorgen we voor een podium waarop meer diversiteit aan experts zichtbaar wordt en een realistischer beeld van onze maatschappij ontstaat.