1

Vrouw in de Media Awards

Organisatie

Stemmen

De landelijke lijst wordt gevormd door de winnaars van de regionale awards.
Zie hieronder voor meer informatie over het proces. 

 

Stem op jouw favoriet voor de Oeuvre Award
 

Stem op jouw favoriet voor de Vrouw in de Media Award 2023

 

De Vrouw in de Media Awards zijn een initiatief van sprekersbureau ZijSpreekt en expertdatabase Vaker in de Media.

Om vrouwelijke experts aan te moedigen zichtbaar in de media te zijn en redacties aan te moedigen om hen vaker dat podium te bieden.


De prijzen zijn beelden gemaakt door kunstenares Ellen Buchwaldt.
 

Proces Awards

Tot 20 december 2023 kon er door journalisten en het publiek genomineerd worden voor de regionale Vrouw in de Media Awards. Per provincie maakte een regionale jury een selectie waar vervolgens tot en met 14 februari 2024 op gestemd kon worden. De regionale jury besliste uit de drie namen met de meeste stemmen wie de Vrouw in de Media Award voor de provincie won. 

De winnaars van de twaalf regionale awards dingen nu mee voor de landelijke award. Daarnaast zijn er twaalf genomineerden voor de Oeuvre Award die de laatste tien tot vijftien jaar een rolmodel zijn geweest, door regelmatig en op indrukwekkende wijze in de media te zijn verschenen. 

Het publiek kan stemmen op de twee keer twaalf gezichtsbepalende vrouwelijke deskundigen die zich volgens hen het best hebben geprofileerd in de media.

Een jury van drie journalisten heeft bij de nominaties voor de Oeuvre-Award gekeken naar experts die zichtbaar in beeld waren bij de actuele thema’s die de boventoon voerden in het afgelopen tien tot vijftien jaar. Bij de keuze om hen te nomineren is gekeken naar hun aanwezigheid in de landelijke media, hoe ze hun expertise deelden in talkshows, geschreven pers en social media. 

Tot en met 1 maart kan er gestemd worden. De winnaars worden op vrijdag 8 maart bekend gemaakt tijdens een informatieve en feestelijke middag in Instituut Beeld en Geluid in Hilversum.  
 

Mediafeiten: representatie van vrouwen in de media

Percentage vrouwelijke deskundigen
Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd op de radio en televisie en in kranten en digitaal nieuws. Van alle experts die in nieuwsmedia (tv, radio en dagbladen) aan het woord komen, is slechts één op de vijf vrouw (bron: Global Media Monitoring Project). Het percentage bungelt al jaren tussen de 19 en 21 procent.

Stereotype beeldvorming
Wanneer vrouwen wél in het nieuws verschijnen, is dit nog vaak op een stereotype manier. Zo werden vrouwen in 2020 nog drie keer vaker dan mannen geïdentificeerd aan de hand van hun gezinssituatie. Dit houdt in dat in nieuwsberichten vrouwen vaker moeder, dochter of echtgenoot van iemand worden genoemd, mannen minder vaak vader, zoon of echtgenoot. Daarnaast worden zowel mannen als vrouwen in het nieuws nog vaak op een stereotype manier afgebeeld.

Leeftijd
In het geval van presentatoren, verslaggevers en deskundigen neemt het aandeel vrouwen sterk af met het toenemen van de leeftijd.

Top 10 talkshowgasten
In de top 10 meest gevraagde talkshowgasten stond in 2015 slechts 1 vrouw, tegenover 9 mannen. Alle mensen in de top 10 waren wit. Vijf jaar later is dit aantal niet gestegen: in 2020 stond er nog steeds 1 vrouw in de top-10 meest gevraagde talkshowgasten, tegenover negen witte mannen.

Rol mediamakers
Veel mediamakers vinden het belangrijk dat meer vrouwen als expert in beeld komen: zeven op de tien geeft dit aan. Opvallend is dat significant meer vrouwen (76%) dan mannen (58%) dit belang erkennen.

Mediamakers die nog niet bewust stereotypering tegengaan, geven het vaakst als redenen:
• Ik zoek een geschikte expert, sekse maakt geen verschil
• Ik denk er simpelweg niet over na
• Het behoort niet tot mijn werkzaamheden

Bron: WomenInc rapport Blikopener

De organisatie

De initiatiefnemers Janneke van Heugten van expertdatabase Vaker in de Media en Marga Miltenburg van sprekersbureau ZijSpreekt zetten zich in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media.

Met de award willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden. 

De uitslag van vorig jaar

Journalist, columnist en oud-verpleegkundige Mirjam Kaijer won de landelijke Vrouw in de Media Award 2022. Eerder ging de landelijke award naar Joyce Sylvester, substituut Ombudsman (2021), Marieke Blom, hoofdeconoom ING Nederland (2020), Iva Bicanic, coördinator Centrum Seksueel Geweld (2019), Janneke Wittekoek, cardioloog en directeur van de Heartlife kliniek (2018), Annemarie Heite, woordvoerder aardbevingsproblematiek Groningen (2017), atleet Daphne Schippers (2016), longarts Wanda de Kanter (2015 en 2014), dressuurrijder en zakenvrouw Anky van Grunsven (2013), directeur Stichting Vluchteling Tineke Ceelen (2012), Arabist Petra Stienen (2011), de politici Femke Halsema (2010) en Neelie Kroes (2009).

De inspiratie/aanmoedigingsprijs You Go Girl Award 2022 ging naar expert diversiteit & inclusie Chanel Matil Lodik.

Inloggen bij VIDM


Inloggen

Wachtwoord vergeten? Herstel hier je wachtwoord