1

Vrouw in de Media Awards

Organisatie

Nomineren

Tot 1 december 2023 kunnen kandidaten voor de Vrouw in de Media en You Go Girl Award hier worden voorgedragen. Bij de voordracht kan gedacht worden aan deskundige vrouwen, actief in de categorieën openbaar bestuur, gezondheidszorg, sport, cultuur & media, onderwijs & wetenschap, justitie & openbare orde, bedrijfsleven, ondernemers, politiek, goede doelen. Vrouwen die regelmatig  en/of op indrukwekkende wijze in beeld zijn in 2023. 

 

De Vrouw in de Media Awards zijn een initiatief van sprekersbureau ZijSpreekt en expertdatabase Vaker in de Media.

Om vrouwelijke experts aan te moedigen zichtbaar in de media te zijn en redacties aan te moedigen om hen vaker dat podium te bieden.


De prijzen zijn beelden gemaakt door kunstenares Ellen Buchwaldt.
 

You Go Girl Award

Naast de Vrouw in de Media Awards reiken de initiatiefnemers voor de tiende keer de inspiratieprijs You Go Girl-Award uit. Een prijs voor vrouwelijke deskundigen die effectieve stappen hebben gezet om in hun vak meer zichtbaar te zijn in de – ook regionale – media, radio, tv, in kranten, tijdschriften en social media. 

De jury bestaande uit Maria Punch (stemcoach, presentatietrainer BNR-radio en voorzitter van de jury), Ann-Lynn Hamelink (eindredacteur/presentatrice RTL-Z) en Afke Boven (presentatrice NOS-Journaal), zal een keuze maken uit de  voordrachten. Hierbij wordt gekeken naar aandacht in de media in 2023, diversiteit in deskundigheid, voorbeeldfunctie, inspiratie en groeipotentie. 

Mediafeiten: representatie van vrouwen in de media

Percentage vrouwelijke deskundigen
Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd op de radio en televisie en in kranten en digitaal nieuws. In 2015 was het percentage vrouwen dat als expert in de media verscheen slechts 12%. Dat is gestegen naar 28,3% in 2019. Vanaf dat moment blijft een verdere stijging echter uit. In 2021 lag het percentage vrouwen dat als expert aan het woord kwam namelijk op 26,7%.

Stereotype beeldvorming
Wanneer vrouwen wél in het nieuws verschijnen, is dit nog vaak op een stereotype manier. Zo werden vrouwen in 2020 nog drie keer vaker dan mannen geïdentificeerd aan de hand van hun gezinssituatie. Dit houdt in dat in nieuwsberichten vrouwen vaker moeder, dochter of echtgenoot van iemand worden genoemd, mannen minder vaak vader, zoon of echtgenoot. Daarnaast worden zowel mannen als vrouwen in het nieuws nog vaak op een stereotype manier afgebeeld.

Leeftijd
In het geval van presentatoren, verslaggevers en deskundigen neemt het aandeel vrouwen sterk af met het toenemen van de leeftijd.

Top 10 talkshowgasten
In de top 10 meest gevraagde talkshowgasten stond in 2015 slechts 1 vrouw, tegenover 9 mannen. Alle mensen in de top 10 waren wit. Vijf jaar later is dit aantal niet gestegen: in 2020 stond er nog steeds 1 vrouw in de top-10 meest gevraagde talkshowgasten, tegenover negen witte mannen.

Rol mediamakers
Veel mediamakers vinden het belangrijk dat meer vrouwen als expert in beeld komen: zeven op de tien geeft dit aan. Opvallend is dat significant meer vrouwen (76%) dan mannen (58%) dit belang erkennen.

Mediamakers die nog niet bewust stereotypering tegengaan, geven het vaakst als redenen:
• Ik zoek een geschikte expert, sekse maakt geen verschil
• Ik denk er simpelweg niet over na
• Het behoort niet tot mijn werkzaamheden

Bron: WomenInc rapport Blikopener

De organisatie

De initiatiefnemers Janneke van Heugten van expertdatabase Vaker in de Media en Marga Miltenburg van sprekersbureau ZijSpreekt zetten zich in voor het vergroten van de zichtbaarheid van vrouwelijke deskundigen in de media.

Met de award willen de organisatoren vrouwelijke experts en rolmodellen aanmoedigen om zichtbaar in de media te zijn en redacties aanmoedigen om hen vaker dat podium te bieden. 

Proces Awards

Tot 1 december 2023 kan er door journalisten en het publiek genomineerd worden. Per provincie maakt een regionale jury een selectie waar vervolgens op gestemd kan worden. De regionale jury beslist uit de drie namen met de meeste stemmen wie de Vrouw in de Media Award voor de provincie wint. 

De winnaressen per provincie komen op de nominatielijst voor de Vrouw in de Media Award landelijk. De landelijke jury komt dan daarnaast met een lijst genomineerden voor de You Go Girl Award (aanmoedigingsprijs). Na de landelijke stemronde beslist de landelijke jury uit de drie namen met de meeste stemmen wie de Vrouw in de Media Award 2023 en de You Go Girl Award 2023 winnen. Deze winnaressen worden een feestelijk event bekend gemaakt.

De uitslag van vorig jaar

Journalist, columnist en oud-verpleegkundige Mirjam Kaijer is de winnaar van de veertiende landelijke Vrouw in de Media Award 2022. Eerder ging de landelijke award naar Joyce Sylvester, substituut Ombudsman (2021), Marieke Blom, hoofdeconoom ING Nederland (2020), Iva Bicanic, coördinator Centrum Seksueel Geweld (2019), Janneke Wittekoek, cardioloog en directeur van de Heartlife kliniek (2018), Annemarie Heite, woordvoerder aardbevingsproblematiek Groningen (2017), atleet Daphne Schippers (2016), longarts Wanda de Kanter (2015 en 2014), dressuurrijder en zakenvrouw Anky van Grunsven (2013), directeur Stichting Vluchteling Tineke Ceelen (2012), Arabist Petra Stienen (2011), de politici Femke Halsema (2010) en Neelie Kroes (2009).

De inspiratie/aanmoedigingsprijs You Go Girl Award 2022 ging naar expert diversiteit & inclusie Chanel Matil Lodik.

Inloggen bij VIDM


Inloggen

Wachtwoord vergeten? Herstel hier je wachtwoord