1

Tip!

Kennisbank

Sinds maart 2020 nemen we jaarlijks gemiddeld 52 Medialunches op met journalisten, (hoofd)redacteuren, samenstellers, eindredacteuren en andere mediamakers.

Deze Medialunches zitten boordevol publiciteitstips die jouw persbenadering succesvoller maken.

Bekijk of beluister hieronder de opgenomen Medialunches in onze Kennisbank.

Toegang is inbegrepen bij het Start-, Basis- en Pro-lidmaatschap!

  1. Zoek bijvoorbeeld op ‘NRC’ en scroll door de resultaten. De Medialunch die voor jou het meest waardevol is, kan soms verder onderaan staan.
     
  2. Wil je een artikel voor een vakblad schrijven? Kijk dan deze VIDM Live terug.
     
  3. Wil je tijdens een wandeling een Medialunch beluisteren? Log in op je telefoon en kies de audio-optie bij de Medialunch van jouw keuze.

Terug naar kennisbank

Tanja Spaander, freelance journalist o.a. VROUW, Telegraaf en Vriendin

Tanja Spaander is freelance journalist voor onder andere VROUW, Telegraaf, Vriendin. Ze interviewt mensen uit de entertainmentbranche en schrijft daarnaast over persoonlijke verhalen. Verder is Tanja boekenredacteur bij VROUW, maakt ze binnenkijk- en andere reportages en verzorgt ze de wekelijkse nieuwspagina’s.

  • Wat is het verschil tussen een freelance journalist en een redacteur die in loondienst is?
  • Wanneer is een boek interessant om er aandacht aan te besteden?
  • Hoe doet ze de kwaliteitscheck van een boek?
  • Wanneer ben je te laat met je boek onder de aandacht brengen?
  • Waar moet je rekening mee houden qua timing van een krantbijlage?
  • Wanneer is een persoonlijk verhaal interessant?
  • Pitch je in je mail aan welk blad je denkt?
  • Is het belangrijk dat er een haakje is naar het onderwerp waar Vrouw het in die editie over heeft? Of gaat het overall over vrouwenthema’s?
  • Is de issuekalender een haakje?
  • Is het mogelijk dat het artikel geplaatst wordt bij twee of meer media?
  • Wat kan een zelfuitgevende auteur doen om de kwaliteit van het boek aan een journalist te bewijzen?
  • Hoe kan je je boek het beste pitchen bij een journalist?
  • Heeft het opsturen van boeken zin?
  • Kan een interview over een persoonlijk verhaal bijdragen aan je expertstatus? 
  • Waarom zijn coaches niet populair onder journalisten?
  • Heeft het zin om persberichten naar freelance journalisten te sturen?
  • Wanneer schrijf je een persbericht en wanneer kies je voor een korte mail?
  • Hoe kan je Tanja het beste benaderen?
  • Hoe ziet er een goede mail eruit? Wat moet er wel en vooral en vooral niet in?
  • Helpt het om aanbeveling van een (bekende) expert te hebben om de kwaliteit van je boek te bewijzen?
  • Hoe zwaar weegt het actuele haakje? Bijv. Pride, is dat hét moment om met een persbericht over dit thema te komen? Of juist twee weken wachten, om minder concurrentie te hebben?
  • Als je al eerder in een magazine hebt gestaan is dat in je voordeel om andere media te benaderen?
  • Hoe selecteer je de media waar je je op richt?
     

Bekijk of beluister deze VIDM Medialunch!

Beschikbaar voor: Start, Basis, Pro

Log in of upgrade je lidmaatschap om dit item te bekijken.

Heb je nog geen VIDM-lidmaatschap? Maak een nieuw account aan.

Inloggen bij VIDM


Inloggen

Wachtwoord vergeten? Herstel hier je wachtwoord