1

Tip!

Kennisbank

Sinds maart 2020 nemen we jaarlijks gemiddeld 52 Medialunches op met journalisten, (hoofd)redacteuren, samenstellers, eindredacteuren en andere mediamakers.

Deze Medialunches zitten boordevol publiciteitstips die jouw persbenadering succesvoller maken.

Bekijk of beluister hieronder de opgenomen Medialunches in onze Kennisbank.

Toegang is inbegrepen bij het Start-, Basis- en Pro-lidmaatschap!

  1. Zoek bijvoorbeeld op ‘NRC’ en scroll door de resultaten. De Medialunch die voor jou het meest waardevol is, kan soms verder onderaan staan.
     
  2. Wil je een artikel voor een vakblad schrijven? Kijk dan deze VIDM Live terug.
     
  3. Wil je tijdens een wandeling een Medialunch beluisteren? Log in op je telefoon en kies de audio-optie bij de Medialunch van jouw keuze.

Terug naar kennisbank

Inga Tjapkes en Fieke van den Esschert, RTV Oost

(11-11-2021) Fieke en Inga zijn collega's van elkaar bij RTV Oost.

Fieke van den Esschert is bij RTV Oost coördinator van de verslaggevers in de regio Twente. Daarvoor werkte ze zelf als verslaggever voor deze regionale omroep van Overijssel. Ook heeft ze o.a. gewerkt bij het RTL Nieuws.

Inga Tjapkes heeft de afgelopen 21 jaar meerdere functies bij RTV Oost gehad. Momenteel is ze verslaggever en presentator van de cultuurprogramma's bij RTV Oost.

Onderwerpen die in deze Medialunch aandacht krijgen: 

  • Hoe weet je wie je moet hebben bij de redactie? En hoe mail je het beste?
  • Wat moet er echt in de e-mail staan?
  • Wanneer is een onderwerp interessant voor RTV Oost? Wat moet er in het verhaal zitten?
  • Wanneer is een nieuw boek interessant genoeg voor de redactie?
  • Welke valkuilen zijn er tijdens een interview?
  • Hoe zorg je dat je op de radar van de redactie blijft?
  • Hoe ver van te voren moet je contact met de redactie opnemen?
  • Hoe maak je een landelijk onderwerp interessant voor RTV Oost?
  • Hoe zorg je voor een verhaal met impact?
  • Hoe maak je een afstandelijk onderwerp herkenbaar en laagdrempelig?
  • Wat is de kernvoorwaarde om interessant genoeg te zijn voor een interview?
  • Hoe laat is de redactievergadering? Wanneer is het belangrijk om daarvoor al contact te leggen? 
  • In hoeverre is de issuekalender voldoende relevant als haakje? 
  • Wanneer is een onderzoeksresultaat nieuwswaardig, betrouwbaar en relevant genoeg?
  • Waarom zijn ervaringsdeskundigen, naast deskundigen, zo belangrijk?
  • Waar moet beeldmateriaal aan voldoen? En hoe lever je het aan? 
  • Wat zijn valkuilen in e-mails naar de redactie? 

Bekijk of beluister deze Medialunch om de antwoorden te krijgen.

Beschikbaar voor: Start, Basis, Pro

Log in of upgrade je lidmaatschap om dit item te bekijken.

Heb je nog geen VIDM-lidmaatschap? Maak een nieuw account aan.

Inloggen bij VIDM


Inloggen

Wachtwoord vergeten? Herstel hier je wachtwoord